Leopardgecko i sand?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:

Hej! Jag har en leopardgecko på 15 år och jag har haft henne på sand hela tiden utan några problem. Jag tror inte friska ödlor äter sand.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

De är ju dock VÄLDIGT få reptiler som lever på mjuk och lös sand :) Leopardgeckos är INTE en av dem 

terawallpaper.com/wp-content/uploads/2014/03/wild-leopard-gecko-habitat.jpg

theleopardgeckoforum.com/topic1630-leopard-gecko-s-natural-habitat

24
22
Ninja:

Nu har jag ingen gecko men jag hade min orm på sand innan jag fick bakläxa om dess risker. Min orm gillar att gräva så han skulle kanske vara i större risk att få i sig sand än dina geckos.

Jag anser personligen (jag är ingen expert) att sand kan vara en onödig risk (har också hört att sand har större risk för att sprida bakterier) beroende på hur dina djur beter sig (gräver, äter i terrariet osv), det behöver inte hända något men det KAN. Dina geckor kan leva på sand och må hur bra som helst (många ägare har geckos som har klarat sig bra) men varför ta risken när det finns andra bottenmaterial?

Det som brukar rekommenderas för geckos är att ha pappershandukar som bottenmaterial, inte så snyggt men det är billigt, lättstädat och du behöver inte oroa dig om det är dina geckos kommer vara en av de få som drabbas av svullna magar och i värsta fall avlider.

Bara min åsikt, det är du som avgör om du ska ha sand eller inte. Se om du kan hitta mer info om det och annars lyssna erfarna geckoägare om hurvida du ska göra. :)

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Vart har du sett att de rekommenderas papper? 

De är ju inte bara fult, de är ju väldigt opraktiskt oxå? De är ju inte grävbart? De måste bytas nästan dagligen och uppfyller ju inte direkt nån som helst microklimat :(

23
12
fridooh:
Har också hört att man kan använda papper eller handduk, med som sagt - det är fult, inget att gräva i och skapar inget microklimat.

Jag bestämde mig att inte ta risken, så jag bytte ut mitt sand mot ljusbrunt grus.. Hoppas det är bättre än sand? :)

24
22
Ninja:
Patch skrev:
Vart har du sett att de rekommenderas papper? 

De är ju inte bara fult, de är ju väldigt opraktiskt oxå? De är ju inte grävbart? De måste bytas nästan dagligen och uppfyller ju inte direkt nån som helst microklimat :(

Har läst det i flera internationellt forum och en del care sheets.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Ninja skrev:

Har läst det i flera internationellt forum och en del care sheets.

Det uppfyller ju inte svensk djurskyddslag dock :) Gissningsvis amerikanska forum du läst det på? Deras djurhållning ger jag inte mycket för kan jag säga, men det är min åsikt & man behöver inte hålla med :) 

Grävande djur SKA ha material anpassat efter artens behov, och pappershanddukar & tidningspapper uppfyller inte dom kraven i mina ögon. I karantänsperioden är det en annan sak tycker jag, då är hygien a & o (väldigt viktig). 

Men som sagt det är MIN syn på frågan..

2966
1648
Hoggaforfan:
Mjo det är främst Amerikanska nötter som rekommenderar det. Är ju "smidigt"...

58
16
deLioncourt:
Jadu. Jag har googlat i timmar på det där men känner mig inte mycket klokare. Precis som du vill jag inte riskera förstoppning, men känner samtidigt att ödlan måste kunna gräva. I ditt fall borde det väl dock vara okej, om de har bott på sand länge utan att ha ätit av den? Själv lutar jag åt att prova rådasand, lite större kornstorlek. Eventuellt blanda med jord. Låt mig veta om du kommer på en mirakellösning. ;)

23
12
fridooh:
Jag köpte grus till dem istället. Jag hoppas det är bättre än finkornigt sand! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild