Myror i massor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

75
82
Snuset:
Tack för länken, ingen dum ide alls. Skulle dock villja ha det naturfärgat. vet du om det finns något lim/färg som man kan använda för att lägga på ett tunt lager sand? Eller så hackar man bara ut så att man kan fylla hela med sand/jordblandning så kan du gräva ut det som dom vill ha det. Borde väl gå att borra i så att man kan västa slangar för vatten och slang ut till en låda där dom man hämta mat. Ska bli skitkul att följa dom!

143
154
TerraBygg:
Det funkar att färga med Te, koka en till 2 deciliter till 10 liter vatten o låt ytongen dra i ett dygn eller ngt. Tänk bara på att ytongen flyter och de ställen som inte är i kontakt med vattnet inte blir färgade. Använd inte badkaret fläckarna är skitsvåra att få bort...

Till detta använde jag vanligt svart te men det finns ju både rött o grönt med men det har inte inte testat ännu. Detta var i vattnet i ca 24 timmar, vill du ha det ljusare kan du nog nöja dig med 15-18 timmar.

75
82
Snuset:
Gillar skarpt den nyansen som du har fått fram, ser riktigt bra ut!! Måste sticka iväg och köpa ett block så att jag kan fixa i lugn och ro. Fäster du plastskivan med silikon?

187
221
Moova:

Snuset skrev:
Gillar skarpt den nyansen som du har fått fram, ser riktigt bra ut!! Måste sticka iväg och köpa ett block så att jag kan fixa i lugn och ro. Fäster du plastskivan med silikon?

Håller med, helt plötsligt är jag inte ett dugg sugen på den plastiga versionen ;) 

75
82
Snuset:
Moova skrev:

Håller med, helt plötsligt är jag inte ett dugg sugen på den plastiga versionen ;) 

Nej tycker inte heller att det känns så spännande, men du kan ju dra en slang till det också sen :) Jag ska nog fylla upp hela/ en del med sand/jord ändå för jag vill låta dom bygga så mycket som möjligt själva :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Snuset skrev:
Tack för länken, ingen dum ide alls. Skulle dock villja ha det naturfärgat. vet du om det finns något lim/färg som man kan använda för att lägga på ett tunt lager sand? Eller så hackar man bara ut så att man kan fylla hela med sand/jordblandning så kan du gräva ut det som dom vill ha det. Borde väl gå att borra i så att man kan västa slangar för vatten och slang ut till en låda där dom man hämta mat. Ska bli skitkul att följa dom!

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976

Experimenterat lite med ca 5% cement. Blir stenhårt.

143
154
TerraBygg:
Tyvärr är jag inte konstnärligt lagd, jag har sett bilder från folk som gjort bergväggar med klippskrevor, stenmurar o allt möjligt. Ytongen är ju vit från början så det är ju ganska enkelt att färga den.

En annan variant jag funderade på att göra var att köpa ett block som var 20x20x40 cm och ställa det på högkant. Göra kammare på alla 4 sidorna och sedan ha glas på alla sidorna som sticker upp ca 20 cm, då skulle de ha ett gäng kammare samt utevärld i ett stycke. Detta hade säkert passat mina Camponotus arter som verkar föredra att hålla sig inne och inte vistas så mkt ute. För att på ett enkelt sätt få fukt så kunde man ställa detta på ett fat med vatten o fylla på vid behov. Ytongen suger åt sig vattnet och ville man ha det fuktigare så kunde man bara fylla på med vatten oftare.

Här är bilder på antingen en halvärdig grästuva eller en halvfärdig myrstack beroende på färg och myror. Troligen kommer det att bli en grästuva för mina Messor Barbarus som nu fått, vad jag tycker det verkar som, som första Super Major :-).

143
154
TerraBygg:
Hoggaforfan skrev:

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976

Experimenterat lite med ca 5% cement. Blir stenhårt.

Utan lim och bara cement? Tänkte på att lim borde bli ganska lufttätt eller?

2966
1648
Hoggaforfan:
Chris74 skrev:

Utan lim och bara cement? Tänkte på att lim borde bli ganska lufttätt eller?

Ah nej, sand+lim+cement. Det är nog lufttätt så kanske inte passar så bra då?

75
82
Snuset:
Finns riktigt mycket roligt som man kan göra, ska bli kul att testa massa olika idéer! Nu har myrorna kommit också, löjligt glad!! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild