Myror i massor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

356
177
krypet:

Jag har fått tips på ett ställe som gör bra instruktionsfilmer om hur man sköter myror. Håll till godo!

www.youtube.com/user/AntsCanada

1
0
phasenp:
Hei Krypet!

Kan det være de gravde opp sten fra bunnen fordi du ikke har noen light protection / film / rød pvc for å simulere mørke/trygghet i deres nest og derfor fortsatte de å grave dypere i marken?

om du tar en liten tube med bomull i hver ende og plasserer denne i marken i ene siden av nestet så kan du fylle denne med vann og så vil marken ta till seg vannet når det trengs, den ene enden i bunnen og den andre over marken. Det er ihvertfall det jeg har lest fram til.

Jeg holder selv på med M. barbarus prosjekt :-)

75
82
Snuset:
Det här är riktigt spännande tycker jag, igår bestälde jag ett rör med Lasius niger. Förutom att se dessa galet effektiva djur jobba så ska det bli grymt kul att bygga bo åt dom, känns som att man kan bygga i stort sätt hur som helst. Ska bli riktigt spännande! :)

75
82
Snuset:
Har tänkt att bygga en "tavla" till myrorna i plexi. inte säker på måtten än men den kommer bara vara några cm djup för att man ska kunna se alla gångar som byggs och aktiviteten. Men jag undrar hur jag ska göra med ventilationen, någon som har några tips på hur man ska kunna fästa ett när på toppen eller liknande? Anntar att man inte kan limma det permanent för man måste väl mata med annat än honug och sockervatten?

2966
1648
Hoggaforfan:
En ram med nät spänt i mellanrummet borde fungera som ett lock? Alternativt så kan man sätta småbitar på vardera sida. Du kan ju låta den gå några cm över "markytan". Osäker om myror kan klättra på plexi men finns väl en risk så behövs väldigt litet nät alternativt borra med microborr.

75
82
Snuset:
Tack för svaret, men har du någon teori om hur man fäster nätet/locket. känns som att man ändå vill kunna öpnna om det skulle möggla eller om man vill lägga i lite större föda.

2052
780
psyjoh:
Vad gör myrorna med sina polare som dör?
Begraver, äter upp, låter de förmultna i jorden?

75
82
Snuset:
Begravningskammare som jag har förstått det, alternativt bär upp dom på ytan där man kan plocka bort dom.

187
221
Moova:
Farligt att väcka sånna här gamla trådar, slutade med att jag beställde hem ett gäng Lasius niger under lunchen på jobbet nu när jag såg den här..

2966
1648
Hoggaforfan:
Snuset skrev:
Tack för svaret, men har du någon teori om hur man fäster nätet/locket. känns som att man ändå vill kunna öpnna om det skulle möggla eller om man vill lägga i lite större föda.

Gör det som ett burklock du bara lägger på. Precis större än terrariet sen bara trä på.

Ska du ha det lättare så fungerar ju en platta på toppen men då måste du kunna spänna dit den. Ett hemmagjort vinkeljärn i plexiglas i vardera kortsida med hål i på sidan uppåt, sen hål i passande ställe på locket sen en skruv med mutter igenom de båda hålen på vardera sida. Inte ens säkert du behöver låsa fast det hela utan vad som helst som fungerar som styrpinnar och håller fast locket.

Annat alternativ är en ram på insidan av terrariet sen ett lock som kommer innanför kanterna och läggs på kanten. Bör vara med hantag.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild