Ormgift

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

97
177
sammemoya:

Man skulle ju kunna bli hypersensitiv mot gift om man kommer i kontakt med det, men det är bara om det är frekvent kontakt med gift och eftersom det verkar som att du inte har något intresse för att köpa ett gäng kobror så är det inget att ora sig över. 

Och som Hoggarforfan pekade ut så behandlas som en färskvara men om det finns utgångsdatum på gift vettja inte, Har aldrig ägit gift så jag pratar bara utav vad jag har läst om och kan bara hypotisera, Men skulle tro att gift i fast form skulle vara helt ofarligt då även i flytande form måste gift komma i direkt kontakt med blodsystemet.

Som sagt har ingen erfarenhet så av gift men kan lite av min sak och om ni hittar något fel får ni gärna informera mig då det aldrig är tokigt att lära sig något nytt! :)

Medlem i SHF
2
6
ormstefan:
Hej ormgiftsintresserade!

Ormgifter består huvudsakligen av en blandning av enzymer (proteiner) med olika funktioner. Flera av dem är lika de som finns i mag-tarmkanalen och de bryter ner bla proteiner och cellväggar, andra bryter ner olika ämnen i nervsystemet. Alla proteiner är nedbrytbara och håller inte länge om man inte torkar dem, därför är frystorkning en metod man använt för att lagra ormgift en längre tid. Om man äter upp ormgift så bryts det ner av de normala matspjälkningsfunktionerna. Ormgifter är farligast när de kommer in i kroppsvätskor såsom blod, lymfa och den vätska som finns mellan alla celler i kroppen. De kan också vara farliga att få i ögonen, i munnen och andra slemhinnor där de kan ta sig in i kroppen. Slutligen så beror det naturligtvis mycket på vilken typ av ormgift det rör sig om, alla arter har ett för arten unikt gift. Ibland är det tom stor skillnad mellan olika populationer av samma art. Jag skulle utan att tveka torka av terrariet om det fanns gammalt ormgift på rutorna.

Mvh OrmStefan
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild