Chahoua vaktar ägget

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1159
626
Temla:
Förra året lade min Mniarogekko chahoua HANE två ägg. Ja, det var alltså ingen hane som jag trott hela tiden. hehe  Jag misstänker att eftersom det var första gången så visste hon inte riktigt vad som hände eller varför så hon "tappade" bara äggen från en gren och sedan hände inget mer.

För fyra dagar sedan hittade jag henne utslagen på terrariets botten, alltså hon låg och sov djupt mitt på terrariegolvet. Blev förvånad för hon hade aldrig gjort så tidigare. Tittade lite extra noga och där i en skreva precis bredvid henne låg ett ägg. 

Och nu kommer det intressanta.

När hon äntligen vaknade från den djupa sömnen den dagen så satt hon envist kvar precis bredvid eller på en sten strax ovanför sitt ägg - på en plats hon aldrig annars brukar vistas på. Ibland gick hon fram till ägget och såg på det en stund. Ägget låg helt öppet. När jag tittade in på morgonen dagen efter hade hon täck ägget med mossa. 

Hon har sedan äggläggningen vaktat ägget noga och hugger åt allt - inklusive min hand när jag ska byta vatten eller ställa in mat. Igår såg jag henne plötsligt inte och tänkte att nu äntligen kan jag ta bort ägget. Men så fort jag började gräva i mossan kom hon nedrusande från sitt gömställe högt upp på bakgrunden och gick till attack. Detta beteende upprepar sig varje gång jag öppnar terrariet även om det bara är för att spraya vatten - hon kommer framrusande och stirrar misstänksamt på mej, beredd att hugga om jag kommer för nära. Sedan sitter hon en lång stund på stenen ovanför ägget - ungefär som för att försäkra sej om att jag inte tänker störa igen - innan hon återvänder till sitt viloställe på bakgrunden. Kan också tilläggas att hon brukar sova i sin grotta på dagarna men nu verkar hon föredra bakgrunden där hon har full utsikt över äggläggningsplatsen.  

Någon som känner igen detta beteende från i första hand Mniarogekko chahoua men kanske även från ögonfransgeckos - att de vaktar sina ägg så här noga? Isåfall, hur länge brukar detta beteende hålla i sej? 

81
113
Henriette:
Det är inte helt ovanligt på chahour. Jag tar ut äggen för att inte riskera onödig stress =) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild