En trött Skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1159
626
Temla:
Jag är ingen expert men har haft hand om en del utsvultna skäggisar. Vad jag märkt på en del av dom är att deras magar inte tål zophobas och mjölmask särkilt bra. De kan bli rejält sjuka, till och med börja kräkas. 10-15 zophobas till en skäggis som är undernärd och mager är inte alls bra med andra ord. Kackerlackor och syrsor är bättre, sedan sakta börja vänja magarna med mask, bara lite i taget. Helst nyömsade (vita). Vill du få upp vikten på den så kan du försöka ge någon pinkie ibland också. 

Som andra redan sagt, var noga med att den dricker - så du verkligen ser att den dricker. Ett tips är att droppa eller spraya vatten på deras huvud så det rinner ned över munnen. Då brukar de börja dricka. Alternativt sätt en vattenskål framför dem och "skvalpa" med vattnet - alltså vicka på skålen så de ser vattnet röra sig. Det brukar också trigga drickreflexen.  Spraya alltid friskt vatten på salladen är ett annat tips. 

23
8
Falk92:
ok, han kräktes en gång o de va dagen efter han hade kom hem till oss, annars har de inte varit mer. jag fixade lite syrsor till honom, men också där han brydde sig inte alls om dem, så jag vet inte om han åt någon alls.

jag har inte riktigt sett honom dricka ur sin skål, jag vet inte om han gör de nu med tanke på att jag nästan bara ser honom vid solplatsen, när jag går förbi. har börjat nu som jag fick tips om att spraya lite i terrariet nu på morgonen, men ska prova och göra de du sa om skålen och spraya så han dricker.

tror du han skulle ta emot en pinkie, nu när är lite sådär av sig eller ska jag vänta med de?

23
8
Falk92:
nu har jag dropat lite vatten på hans huvud men han brydde sig inte. vart väl mest irriterad över att det var något på hans huvud. försökte röra lite på vattnet framför honom, men han tittade bara sen åter gick han till sin solplats. har även ännu en gång försökt locka med lite syrsor men inget framsteg där heller :/

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Låt ödlan vara ifred ett tag också. Man behöver inte försöka göra saker med den hela tiden. Så länge han har tillgång till sallad och vatten i terrariumet, samt bra med UVB ljus så bör han klara sej fint utan uppmärksamhet ett tag.

23
8
Falk92:
ja jag känner de me att han liksom kanske börja tycka de är jobbigt att jag går in hela tiden o grejar. men nu känner jag att jag har gjort allt jag kan göra just nu.

504
396
Crippa:
Han är väl inne i sin dvalningsperiod kanske och då blir de slöa samt att de äter mindre och sover rätt mycket :)

309
38
reptilicus_:
Jag matade min ödla med för mycket m-mask en gång, han låg & smälte maten i ca två dagar innan han "återhämtade sig"
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild