En trött Skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

23
8
Falk92:
Jag köpte en skäggagm för några veckor sen. han kom från en familj som kunde inte så mycket om ödlor, så när jag tog honom så insåg jag hur mager han är. Jag har matat med mjölmaskar och zophobas. För ungefär 5 dagar sen så va han otroligt hungrig och jag gav honom kanske 10-15 st zophobas.

Nu efter mässan köpte jag en hel del mat, men när jag skulle mata honom när jag kom hem från mässan så har han bara ätit 2 st zophobas. Han har också börjat bli segare liksom vill bara vara vid solplatsen inte springa runt i terrariet som han gjorde förut. 

Så frågan är, blir dem sega nu när det är vinter och äter mindre helt plötsligt? och vad kan jag göra när han är mager och helt plötsligt vill inte äta?

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Du borde kanske överväga att mata ödlan med kakerlackor, syrsor och gräshoppor istället. Zophobas och mjölmask ska ges mer som godis då deras skal är svårsmälta för öldan och de kan lätt bli förstoppade.

Han ligger nog vid solplatsen för att det är där han smälter maten bäst. Inget konstigt med det.

23
8
Falk92:
ok. jo jag vet att dem använder platsen för att smälta maten men han brukar vara där ett tag sen springer han runt annars. Men nu är han där från att jag tänder upp till jag släcker. och att han nu inte vill ta emot de jag erbjuder, men ska köpa några syrsor till honom o se om de blir fart på han.

1275
1725
Falk:
Mata på syrsorna med ett bra foder innan du slänger in dom bara =)

Medlem i SHF
32
2
Rosenrot:
Se till att han får i sig ordentligt med vätska också. Ordentlig skål med vatten i terrariet förmodar jag förstås att du har men bada gärna skäggisen 1 gång per vecka plus spraya i terrariet. 

23
8
Falk92:
Falk: tack ska göra de :)

Rosenrot: jo han har en stor skål han kan baba om han vill, men ska se över med de du sa om att bada honom och börja spraya på morgonen när jag tänder upp allt :)

173
59
mrvikke:
Hur har du det med uv-ljus? har stor betydelse när det kommer till dagaktiva ödlor. Dåligt uv = seg ödla

23
8
Falk92:
han har repti glo 10.0 och den är ganska ny, kanske 2 veckor gammal.

239
197
Danpss:
Jag hade kollat på en hid från solar raptor eller megabyte ray. Kostar en del i inköp men helt klart värt det till ökenlevande  djur som en skäggagam! Dem älskar ljus!

23
8
Falk92:
tack för tipset ska se över de :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild