Första geckon

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

305
151
SunshineGeckos:
Nu är min Fransgecko här. Jag kan ta bilder och så sen när han vant sig vid mig, just nu blir han alldeles flämtig och verkar tycka jag ser stor farlig ut. Han slickar sig runt munnen mycket.
Och det förstår jag, alla djur som kommer till ett nytt hem är ju lite osäkra innan dom vant sig vid hemmet, ägaren och rutinerna.
Jag hoppas bara att han vänjer sig, just nu vågar jag knappt gå förbi terrariet, för jag är rädd att han ska få panik.
Nej, jag vet att man helst inte ska ha ett tarrarium på golvet, men jag har helt enkelt hittat någon "bänk" att ha den på.
Det är Exo-terra 60 x 45 x 45 och jag bor inte jätte rymligt,kanske det hade vart bättre om det inte stått på golvet( har frigolit.under då jag var rätt att det skulle dra kallt) så att han inte känner sig extra mycket som ett bytes djur, när en stor människa går förbi.
Nu får ni hjälpa mig reptilvänner, det här är en helt ny situation för mig också.
Det ända jag vill är att jag så småningom ska kunna röra mig fritt som vanligt i mitt hem utan att stackarn ska behöva spänna sig alltför mycket.
Som jag skrev, det är en ny situation för honom också, och han ska såklart få den tid han behöver. Hur lång tid tog det gör er?

305
151
SunshineGeckos:
Här är han i alla fall, lilla "klimpen" Pascal. :)
Kanske inte så märkvärdig för er erfarna, men för mig är det speciellt med
en första reptil. 

1159
626
Temla:
Jättesöt! Grattis! Tycker inte du behöver vara nervös att röra dej hemma. Men ställ gärna upp terrariet högre - dels så den lilla har bättre utsikt över vad som sker utanför och lär sig känna igen dej, plus att som du säger så kan det vara lite kallt vid golvet. (Har du mätt temperaturen i terrariet? Kanske en liten värmelampa skulle behövas.) Det är viktigt att den har många gömställen i terrariet. :) . När den har blivit vuxen kanske du ska skaffa ett större terrarium till den också. Lycka till med nya kompisen! Och JA, det ÄR speciellt med första reptilen!!! :)

305
151
SunshineGeckos:
Kanske skrev fel mått på terrariet, 45x 45x 60 L,BH och inget annat. Trodde det var minimum storlek??
Han är nästan 1/6 år så jag vat inte vad som är vuxet för en frans.

305
151
SunshineGeckos:
Det ligger på 20-21 grader i terrariet, blir det inte för varmt , med en värmelampa?

1159
626
Temla:
Exakt... MINI mått, alltså det allra minsta man får ha. Så alltid bättre med större med andra ord. Tycker personligen att minimåttet är på tok för litet för en vuxen frans.

Vad menar du med 1/6 år? En sjättedels år? Eller menar du 1,6 år? 

Här kan du läsa på lite om fransar och vilken temp och fuktighet dom ska ha:
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=r_ciliatus

305
151
SunshineGeckos:
Hm....jag trodde jag hade läst på alla skötselråd (även det du länkade till) jag kommit över nästan innan jag bestämde mig ,tror jag ställt 1000 frågor till personen jag köpte honom av, hon sa 20-26 grader är det för kallt?
Luftfuktigheten ligger på 50-60 dagtid (försöker att inte underskrida det)och jag sprayar lite extra på kvällen.
Citerar skötselrådet: "Ett exoterra 45x45x60 funkar bra till en eller två stycken ögonfransgeckos, men större är alltid bättre." Naturligtvis, men som jag skrev, min boyta är begränsad och när jag fick hem mitt terrarium var det faktiskt större än jag trodde trots att jag försökt mäta och sätta mig in i storleken.

Växtlighet att gömma sig och klättra i finns det, frågan är om han kommer må dåligt av att bo sådär litet. Du tyckte det var för litet, andra säger att det funkar bra. Det är ju svårt att sätta sig in i vad djuren själva tycker...

Jag menade att han var runt 1,5- 1,6 år gammal, (född sep. 2013) vet inte vad jag fick snedstrecket ifrån.

741
681
Binks:
Det duger utmärkt till 1 ögonfransgecko. Bara se till så de finns mycket att klättra på och gömma sig i/bakom så blir de hur bra som helst.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Låt den bara vara och gör bara det du måste i terrariet tex städa, vattna mata så kommer den lugna ned sig med tiden

Medlem i SHF
4047
5099
Jonas_:

Håller med om ovanstående tips, rör du dig väldigt mycket framför terrariet går det ju att hänga ett tygstycke för så ödlan slipper rörelsen hela tiden, iaf första tiden tills den vant sig med nya miljön :)

Sen som du redan själv nämnt kan det vara en bra idé att ställa terrariet på en bänk, bord, ställning eller liknande. Golvet är ju inget ultimat ställe att ha ett terrarium på även om det också funkar, inredningen är viktigare än placeringen av burken tycker jag iaf :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild