Introducera ny ödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

309
38
reptilicus_:
Jag funderar på att längre fram kanske skaffa en "partner" till min skäggagam (hane).
Det jag undrar är hur man som bäst introducerar en annan ödla utan att dom blir aggressiva mot varandra? (Terrariets storlek är 120 x 60 cm) 

456
202
isdrake:
Kommer du att skaffa ett större terrarium i så fall? Jag hade inte vågat ha två på den ytan. :) 

309
38
reptilicus_:
Har även lite saker att klättra upp på & gömma sig under, men i så fall så kanske ett störra vore bra, ja.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

reptilicus_ skrev:
Har även lite saker att klättra upp på & gömma sig under, men i så fall så kanske ett störra vore bra, ja.

Det man brukar kalla inredning ;) Som isdrake skrev skulle inte heller jag haft 2 skäggagamer på den ytan, är väldigt på gränsen till 1 ödla skulle jag säga :) 

Det man ska tänka på om man ska ha 2 ödlor tillsammans är att inte ha 2 hanar i samma terrarium då risken för slagsmål är överhängande, ska du skaffa en hona till den ska man vara beredd på att kunna sära på dom ifall hanen blir väl påträngande på honan, yttligare en aspekt kan vara att man ska kunna hitta hem åt alla små skäggagamer som eventuellt kommer kläckas framöver :) Bäst brukar det gå att husera honor tillsammans. 

Ska man indroducera en ny ödla i ett terrarium där det redan bor en ödla kan man ändra om i inredningen så ingen av dom känner att den andra inkräktar på "mitt terrirorium", om du förstår vad jag menar? Så det blie en ny miljö för båda parter. För varje individ bör det finnas minst 2 grottor/gömställen samt kan 2 solplatser vara att föredra beroende på hur individerna beter sig mot varandra. Hoppas du fick några tips & ideér. 

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
En sak att tänka på kan vara att det är bottenytan som L80 räknar på, höjden & eventuella hyllplan eller liknande räknas inte in i den totala ytan. Vet inte om du visste det men kan vara bra att tänka på :)

1159
626
Temla:
120x60 är litet för bara EN vuxen skäggis. :) Även om den inte är vuxen än så blir den - och fort går det också. hehe

Om skäggisen fick välja skulle den helst vilja bo ensam, vare sej det är en hona eller hane. Par kan man ha om man planerar att avla men även då är det bättre att ha två terrarier och bara låta dem träffas för parning. Om dom bor ihop kommer honan nästan aldrig att få vara ifred, mycket stressande då hon inte heller kan ta sej därifrån om hon skulle önska. Hon kommer att lägga ägg tills kroppen inte orkar mer - äggläggning tär mycket och tar flera år från ett kanske annars långt liv.

Jonas_ , vi verkar ha skrivit våra inlägg samtidigt. Sorry för upprepningen som blev resultatet. 

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Ingen fara! Vi verkar ha liknande åsikt i frågan iaf :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild