Kameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Zigge:

HHejar intresserad av att skaffa en kameleont men vet inte riktigt vad som krävs, storlek på terrarium lampor mm, samt vald äter dom levande foder? 

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning, 

jonas

593
551
Redfoot:

Jadu, svaret kräver att man vet vilken art du pratar om. Finns många att välja mellan :)

1253
476
leedragon:

uva, uvb, syrsor, kackelakor, grässhoppor, bönsyrsor, vandrande pinnar, + annat beroende på åldern och storlekn på djuren. levande buskiga växter, bra ventilation, + annat beroende på arten

234
50
costanza:

Google is your friend ;) Bäst o enklast att söka info först o fråga om tips osv när man har lite kött på benen.

40
3
sandiz:

Yemen kameleonten är ju ganska lätt sköt kameleont (vad jag tycker) Äter de mästa med insäkter och även mus pinkis när den kommit upp i stolek för de, väldigt vackra att titta på och även humör ibland. Honorna har mindre fäger än vad hanen har och blir lite mindre ca 20-25cm. Lägsta lämpliga hög ca 60cm. Ha dom gärna så dom är över huvudet på dig om du har dom frame där de är mycket spring. Dricker vatten från löven så får spruta in vatten några gånger dagen ej på kameleonten. ca 30-33 grader i terrariumet.

223
6
Susanne:

60 cm högt för en vuxen kameleont låter väldigt lite i mina öron. 

De skötselråd jag har läst säger minst 100 cm högt. Många säger högre ändå.. 120 och upp. 

Vad jag läst ska även dom ha en sval sida, eller åtmistone svalare ju längre ned de kommer. Vilket det ju blir automatiskt när man har ett högre terrarium. De ska även ha en solplats med extra värme. 

Och UV ljus, naturligtvis. Men det säger sig väl själv då det är en dagaktiv ödla.

225
4
ia_:

Skall börja med att säga att jag kan i princip igenting om kamelonter.

Men när det  gäller höjd på terrat låter 60 alldeles för lite!

Enligt denna sidan www.kameleonter.eu/vilken-art-ska-man-ha/ blir en Jemen-hane 45-60 cm.

Googlar man sedan lite snabbt och snyggt på L80, så står det såhär:

Utrymme för ödlor av trädlevande och klipplevande arter

41-50 cm
Minsta tillåtna yta: 0,81 m²
Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 0,15 m²
Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 0,4 m²
Minsta höjd: 0,9 m

51-75 cm
Minsta tillåtna yta: 1,5 m²
Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 0,3 m²
Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 0,75 m2
Minsta höjd: 1,2 m

Och då är det MINIMIKRAV...! :)

28
5
chippen:

Hej

Först vill jag säga att du gör ett bra val. I mitt tycke är Kameleonter de vackraste o trevligaste djuren som finns. Man bör även göra ett val om vad man vill ha för storlek. Finns kameleonter från nån cm till ca 70 cm. Dessutom finns det en jä..la massa i storlekar däremellan. Sedan ska man göra ett val om vilket habitat man vill ha. Det finns kameleonter som går på lång höjd samt arter som finns på hög höjd. Alla kräver lite olika villkor för att trivas. Sedan pratas det ofta om vad som är lätta alternativ svåra arter. Själv anser jag att klarar man av att uppfylla djurens villkor så är skillnaden mellan att ha en som klassas som lätt inte så stor mot en som anses lite svårare. Sedan är det naturligtvis bra om man börjar med en art som är lite lättare att få tag på. Det klassiska som uv, vitamoner o mineraler, syrsor etc gäller även för Kameleonter

Så mitt råd är att fråga sig själv, hur stort har jag plats med. Vilken temperatur är möjligt att ha dag resp. Natt..Sedan kan man börja söka...

/Bosse

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild