Ormkvalster

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Fler_ismaskiner:
hej! är det någon här som har koll på vilka temperaturer man måste gå ner på för att ormkvalster ska börja dö?

379
399
Mr_B:

Finns en bra artikel om ormkvalster. Vet inte om du läst det? Men bästa sätt är o grovstäda terrariet o behandla ormarna som gått i det.

www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=42 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Bättre att använda andra behandlingsmetoder än kyla på ormkvalster, eller menade du kvalster på inredning osv?

Nu på vintern är det väl bara lägga ut det i snön, om du inte bor neråt i landet :)

2
0
Fler_ismaskiner:
jo men va mer nyfiken på om de skulle funka o dvala ormar som har kvalster i 2-3 månader o på så vis döda dom medan man behandlar de tomma terrariet som vanligt

1685
794
fluffis:
Intressant fråga men jag tycker nog att det går bort att försöka vintervila sönder kvalstren. När ormarna vintervilar så dels brukar man sänka temperaturen successivt vilket gör att kvalstrena kan härja ett bra tag. Dessutom tar det ett tag innan själva ormarna kyls ner ordentligt även om man har ganska kallt. Med tanke på att ormarna även bör ligga mörkt och få vara ifred så mycket som möjligt under en kall vintervila så känns det väldigt riskabelt att lämna ormarna där med kvalster. Kvalsterangripna ormar bör hållas noggrann koll på. Risken är att ormarna far illa av kvalsterna långt innan kvalsterna eventuellt dör ut. Jag tycker att man ska se till att göra en fullgången behandling för att få bort kvalsterna innan ormarna vintervilas.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Fler_ismaskiner skrev:
jo men va mer nyfiken på om de skulle funka o dvala ormar som har kvalster i 2-3 månader o på så vis döda dom medan man behandlar de tomma terrariet som vanligt

Nej det är en dålig idé om du frågar mig :)

230
185
Humi:
Fler_ismaskiner skrev:

Jag har sett kvalster överleva 0 gradigd. Är inte helt hundra på vad du har för djur, men minus grader i några månader är nog inget att rekommendera för dom :>

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild