Följa L80

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

75
82
Snuset:
Har funderat mycket på terrarierna till olika ormar, eller snarare storleken på dom. Hur många följer L80 till punkt och pricka? Tänker då mest på dom som har riktigt stora ormar. Anakonda, Boa c, nät, tiger mm, mm. Det blir väl näst intill omöjligt för dom flesta att hålla dom största i burkar som är stora nog? Samtidigt som jag skriver det här så inser jag att man kanske inte vill skriva här om man har för litet... Men det går väl att diskutera det ändå, hur mycket tycker ni att man kan kompensera med gömställen eller andra smarta lösningar för att kompensera om burken är för liten? Har själv Boa c och har inga problem själv med att bygga ut tillräckligt mycket men det har/gör ju inte alla. Intressant diskussion 
 Tycker i alla fall jag :)

2052
780
psyjoh:
Jag tror det är väldigt många som har för små. Inte bara till ormar även till ödlor. Ser jag ofta i facebook gruppen om skäggisar. Mitt ena terrarie är väldigt för litet till min minsta skäggis som kläcktes för 3 månader sen. Har inte hunnit med att bygga nytt och skulle egentligen ordna ett i metall på jobb men vi har haft mkt att göra där med och hade stängt ett par veckor över jul och nyår. 
Så min mors sambo har tagit på sig att bygga ett stort som min största hona ska flytta in i och den lille får då ta hennes burk. 
Det jag vill komma till är att under korta perioder funkar det väl men vet man att man inte klarar av att ha rätt storlek eller har råd att fixa det då kanske man ska överväga att låta någon annan ta hand om djuret. Tror inte man kan kompensera med gömställen osv. Istället för rätt storlek. Dem måste ha plats att röra sig på oxå. Sen att ta ut djuren så de får "motionera" som en del gör kompenserar heller inte för för liten storlek. 

278
122
Snakedude69:
I have never been a huge fan of L80.  While i have no doubt  that the thought behind it means well and I am for animal rights. The rules are not very thought out very well ,and  very general.  Some times even bringing this topic up make people angry from the other side.  and while i do agree if you have a bigger animal it needs some bigger spaces.  snakes in particular   dont need the space  in fact some (ball pythons) for example   do just fine in smaller spaces.
  why do most books  written by professionals and vets say that its ok  but  somone  has come up in sweden you need a space bigger then what a horse can stay or a space you can keep over 100 chickens in one spot.   those animals need space.

i say this mostly from my experience with snakes.  Lizards such as iguanas etc i have no experience with and  i do believe that they need there space.  but when it comes to snakes... you make a Giant rum and you see them coiled up in one little  spot for the most part.  I think there should be rules.. and of course you have to draw the line somewhere, i just think that L80 could take some more factors into constideration.

I would love to have a tiger python  but i can justisfy the space requirments... so  i choose not to keep them..

please note i think these snakes should have large enclorses.  i  am all for animals right.  but some commen sense needs to be put into the rule.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Jag följer L80 och har till och med större till de djuren jag har nu!

L80 är precis Snakedude inte 100% då de är för lite faktorer som spelar in... men de är ju fortfarande bättre än 95% av resten av världen? 

Men skulle säga att ödlor generellt sätt behöver större utrymmen än ormar 5 kvadrat till en ödla på 190 cm är på tok för litet (Egna erfarenheter!) medans en orm på samma längd och marklevande behöver 1 kvadrat 

Och man kan ju självklart inte räkna med "promenader" till utrymmet :)

278
122
Snakedude69:
Like i said before im agree with you.  i think its great that there is some rules,  But personally i think there over done and could use some commen sence..  (Again lizards i would agree 100%)   but when you read books from around the world and see people with  tons of experience   say  one thing, and then pop comes out a rule that  you never heard of anywhere.  i question it a bit.. im not  saying its bad. or nor do i want to get in a argument,  i appreiciate your side of the story. thats what these sites are about ... different experiences.  so you can see things for differnt points of view.  maybe my mind will change one day. but right now i think its a little excessive at times. and even thought there is the rule  i would think genreally speaking most people  dont follow L80  but are afraid to say it.

278
122
Snakedude69:
Snuset skrev:
Har funderat mycket på terrarierna till olika ormar, eller snarare storleken på dom. Hur många följer l80 till punkt och pricka? Tänker då mest på dom som harsiktigt stora ormar. Anakonda,boa c, nät, tiger mm mm. Det blir väl näst intill omöjligtför dom flesta att hålla dom största i burkar som ärtorna nog? Samtidigt som jag skriver det här så inser jag att man kanske inte vill skriva här om man har för litet... Men det går väl att diskutera det ändå, hur mycket tycker ni att man kan kompensera med gömställen eller andra smarta lösningar för att kompensera om burken är för liten? Har själv boa c och har inga problem själv med att bygga ut tillräckligt mycket men det har/gör ju inte alla. Intressant diskussion 
 Tycker i alla fall jag :)

By the way i think you should follow L80.   i just want you to know there is another side to the story, and many people that think its  little to much .

348
310
panterophis:

Snakedude69 skrev:
i just want you to know there is another side to the story, and many people that think its  little to much .

Kan ett djur ha för mycket utrymme?

230
185
Humi:
panterophis skrev:

Kan ett djur ha för mycket utrymme?

Läser man runt lite på forumen så är det folk som tror det ;p

278
122
Snakedude69:
Im not trying to poke fun at anyone. Just  giving my oppion.  we are not talking about wild animals were talking about haveing animals in captivitiy.   It is Much harder to keep animals needs in larger spaces..    i understand th base philosophy by what people are thinking.. but there is reality as well.   im not expecting people to agree with me.  im just giving another oppionion.

2966
1648
Hoggaforfan:
Humi skrev:

Läser man runt lite på forumen så är det folk som tror det ;p

De kan gå vilse? :-P
Alla djur har snitslade banor ute i det vilda ^^
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild