Taggsvansvaran vs stäppvaran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

48
26
Sollien:
har läst en del om båda och undrar va ni tycker? Vilken är bäst för mej tex som aldrig haft varan förut? Vad är de största skillnaderna? Är riktigt sugen på båda, men måste ju välja nått av de :) 

504
213
David:
Det är väl en väsentlig storleksskillnad, så det kan vara värt att tänka på.

48
26
Sollien:
Jag har ett terrarium som är 130x50x70 längd djup höjd. Skulle de passa till en Taggsvansvaran? 

456
202
isdrake:

Nu har jag förvisso inte haft stäppvaran. Men jag kan framförallt tänka mig stora skillnader:

1. Storleken på ödlorna därmed också terrariumets storlek.

2. Mängden insekter. Stäppvaranen kräver abnorma mänger insekter och kommer antagligen vara det mest utmatande med dess skötsel. 

456
202
isdrake:

Sollien skrev:
Jag har ett terrarium som är 130x50x70 längd djup höjd. Skulle de passa till en Taggsvansvaran? 

Nej, det gör det tyvärr inte. Dubbla den. :) 

2966
1648
Hoggaforfan:
isdrake skrev:

Nej, det gör det tyvärr inte. Dubbla den. :) 

Räcker inte ens det, trippla är det som gäller.

Här ser du minimimått enligt lag. Men ju större desto bättre:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

Ditt terrarium är 0.65kvm, du behöver 1.8kvm

57
42
Lunatisk:
Stäppvaraner är fantastiska ödlor, men kräver mycket plats och kostar en hel del. Om du inte läst Daniel Bennets och Ravi Thakoordyals bok om stäppvaraner så rekommenderar jag den, den tar både upp hur de lever i det vilda och hur man bör hålla dem som husdjur. Bara man läser på ordentligt om ödlorna och har möjlighet att ge dem vad de behöver så tänker jag att man kan skaffa både taggsvans och stäppis som första varan. Gäller bara att vara förberedd och påläst!

48
26
Sollien:
Tack för svaren, de lutar mycket mot Taggsvansvaran. Så kan man satsa på stäppvaran längre fram när jag är mer erfaren. Tar gärna emot mer tips om Taggsvansvaran, läser mycket på andra ställen självklart. 

456
202
isdrake:
Om du inte vill offra så stort utrymme som en taggsvansvaran kräver finns det flertalet liknande varanarter som är mindre. :) 

48
26
Sollien:
Utrymme är nog inte ett problem. Sen vill jag ju köpa en unge isåfall. Funderar på om de finns på mässan den 31.. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild