Anmäl..

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

456
202
isdrake:
Jag har sett flertaket veganer som står och blandar egen hund/kattmat av kött, ben och innanmäte. När någon äcklas av kött och ändå står och slafsar med detta så är denne verkligen mån om sina djur. <3 

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Evanjeline skrev:
Jag försöker faktiskt vara med, och titta på, jag vet ju att det egentligen är mycket bättre än att äta kött från instängda djur som aldrig mått bra och är fulla med skit, men känslor är känslor. Man kan inte bara stänga av dem.

Det är bättre, men de allra flesta lantbruksdjuren som vi äter har haft ett bra liv och är inte ipumpade någon skit.

Det är bra att förklara varför man tycker en sak är bättre än en annan, men då borde det man säger vara verkligheten.

/Andreas Calais

903
510
Evanjeline:
Allting är ju relativt. Jag tycker I alla fall inte det är bra liv, även om vi kanske har "bra" skötsel gämnfört med andra land. När det gäller vad djuren får i sig så är jag speciellt orolig för antibiotikan, och även där ger vi mindre än andra länder, men det är fortfarande inte bra. Ett vilt djur är inte instängt, och får föhoppningsvis inte i sig medicin, och lever livet de är designade för att leva, och för mig är det mycket bättre.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Bra liv enligt en känslodefinition kanske de inte har, men om man kollar rent vad de behöver och hur de mår enligt vetenskaplig metod och analys så har dom det bra (de flesta).
Antibiotika är det absolut inte mycket av.
"... lever livet de är designade för att leva..." är för mig nästan komiskt; det syftar (1) till att de är designade och (2) till att lantbruks-/domesticerade djur inte är designade för sin miljö. Om det finns designade djur i världen så är det ju just de vi äter mest av.

/Andreas Calais

379
399
Mr_B:
Inte för o vara sån men vad har veganism, giraffer o boskap med foder till giftormar o göra? Eller över huvud taget med denna tråd o göra? 

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Mr_B skrev:
Inte för o vara sån men vad har veganism, giraffer o boskap med foder till giftormar o göra? Eller över huvud taget med denna tråd o göra? 

Det har att göra med hur tråden utvecklade sig att göra... :P

903
510
Evanjeline:

Som sagt allting är relativt. En människa som får mat och vitaminer klarar sig bra instängd i ett rum också, men det är nog inte ett roligt liv. Om man utgår från att alla djurs mål är att föröka sig och överleva som en art så kan man nog säga de har det bra. De får mat serverad, fryser inte ihjäl eller jagas till utrotning. Jag tror dock att de flesta djur blir utråkade och inte mår bra av att leva så.

Jag tycker faktiskt du märker ord lite där med designade, men sure, utvecklade då? De har utvecklats för att gå fritt och kunna röra sig, och det tror jag de mår bäst av att göra också.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Inga djur har som mål att arten ska överleva, så funkar inte evolutionen helt enkelt. Varje individs uppgift är att sprida sina egna gener så effektivt så möjligt.

Många skulle bli förvånade av fakta som faktiskt finns i vetenskapliga publikationer om hur djur mår.

/Andreas

343
119
Salig:
För att gå tillbaka till grundämnet (även om den nuvarande diskussionen är intressant ;) ) så ser jag personligen ingen skillnad mellan att mata med ödlor eller något annat. Reptilfolk får helt enkelt, så som alla djurägare, acceptera att djuren man själv och andra äger behöver ha den föda de mår bäst av. Kan tänka mig att flera inom hobbyn skulle kunna ha svårt att mata med ödlor, men råttor och möss är okej. Likaså som många säkert känner det motsatta. Jag tycker att man lika gärna kan "titta bort" om man tycker att nödvändig matning är obehaglig, så länge som angivna regler och angivelser för avlivning och hushållning av foderdjuret följts. Absolut, folk får tycka att det är hur fel som helst, men det kan de hålla för sig själva istället för att börja hota om anmälningar.

Själv har jag inte svårt att mata med något djur, även om jag inte skulle klara av själva avlivningen. Djuret måste ju äta. När vi plockade djur från naturen och placerade dem i våra konstgjorda minihabitat tog vi oss an den uppgiften.

Tycker man att en viss typ av matning är obehaglig skaffar man sig inte djur som kräver det, andra har lika stor rätt att mata sina djur med det i alla fall.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Kan man inte mata sina djur med det dom är anpassade att äta ska man köpa ett annat djur, och tål man inte att se bilder av djur som äter ska man förmodligen inte sitta på sidor med reptilintresserade människor :) 

Intressant tråd förövrigt! 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild