Anmäl..

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

444
153
jpson67:
Veganer är väl inte kända för sin intelligens direkt

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:
Det finns såklart veganer med dumma argument, precis som alla andra. Även om jag själv äter kött, så vet jag inte om jag kan tycka det är moraliskt försvarsbart men det hör väl till en annan diskussion.

Vi kan gärna diskutera fenomenet om att man tycker det är konstigt med vissa djur som föda till sina husdjur, men jag tror vi bör hålla oss ifrån att klanka ner på specifika personer eller grupper av människor.

2966
1648
Hoggaforfan:
jpson67 skrev:
Veganer är väl inte kända för sin intelligens direkt

Tvärtom, väldigt många intelligenta människor är veganer/vegeterianer.

903
510
Evanjeline:
Jag vill bara påpeka om det där med giraffen aven om det är OT. Många var nog inte upprörda för att lejonen äter kött, det var nog mer den makabra slakten framför alla besökare (barn) på ett djur som var namngett och omtyckt. Jag kan förstå folk inte vill gå på zoo sen plötsligt händer detta inför deras barn. Jag hade inte velat visa mina barn detta, speciellt inte innan man förberätt dem på vad soms kulle hända.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Evanjeline skrev:
Jag vill bara påpeka om det där med giraffen aven om det är OT. Många var nog inte upprörda för att lejonen äter kött, det var nog mer den makabra slakten framför alla besökare (barn) på ett djur som var namngett och omtyckt. Jag kan förstå folk inte vill gå på zoo sen plötsligt händer detta inför deras barn. Jag hade inte velat visa mina barn detta, speciellt inte innan man förberätt dem på vad soms kulle hända.

Ursäkta, men det var ingen "makaber slakt". Det var en planerad avlivning av en hane som det inte fanns plats för i någon djurpark någonstans, ett vanligt fenomen inom zoovärlden. Folk som såg på visste om vad som skulle hända och de flesta var antagligen där för att de var nyfikna och intresserade - eller för att de ville bli provocerade.

/Andreas Calais

903
510
Evanjeline:
Där var djurparker som ville ta emot giraffen. Jag tycker det är makabert att stycka upp ett namnget djur framför en publik av barn medan någon står med mikrofon och beskriver vad som pågår. Jag har inget emot slakten i sig, men de videoklippen jag såg av det hela passade sig inte för små barn.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Evanjeline skrev:
Där var djurparker som ville ta emot giraffen. Jag tycker det är makabert att stycka upp ett namnget djur framför en publik av barn medan någon står med mikrofon och beskriver vad som pågår. Jag har inget emot slakten i sig, men de videoklippen jag såg av det hela passade sig inte för små barn.

De som ville ta emot han var inte lämpliga helt enkelt, så kan det vara när man jobbar med avelsprojekt och inavel måste undvikas. Att avliva djur inom djurparksvärlden för att det finns överflöd vanligare än folk tror i allmänhet.
Det är ju inte riktigt småbarnen det är opassande för, det är opassande enligt deras föräldrar och andra vuxna. För barnen, och de vuxna, är det egentligen bara lärorikt. Namn eller inte bör inte påverka.

/Andreas Calais

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:

Evanjeline skrev:

Det får man tycka, men samtidigt så finns det folk som tycker det är lämpligt för deras barn(Såklart beroende på hur gamla barnen är med). Vad jag hört så var det många som tyckte att det var väldigt informativt och inga problem alls.
Vi kanske kan flytta diskussionen till den tidigare tråden om just händelsen med giraffen hit:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2068

593
551
Redfoot:
Har en syster som sysslar med hundar och hon höjer inte ens på ögonbrynen när någon beter sig illa mot en orm. Här tror jag att nyckeln finns till detta " problem". Var och en är lycklig i sin bubbla och verkar nöja sig med det.
Har sett att om någon lägger in en fil där det visas om Kinas i mina ögon något märkliga matkultur i allmänhet och om deras matintresse för ormar i synnerhet då blir det ett herrans liv på sidor likt denna. Om jag då kontrar med att fråga hur många som äter ex kyckling (  vilket har gjorts) så blir jag betraktad som en idiot och får förklarat för mig att det är en annan diskussion. 
Summa sumarum, var och en lever i sin verklighet och närhet till den samma, därav dessa i bland något skeva åsikter.
/R

903
510
Evanjeline:
Egentligen ville jag inte starta en diskussion om giraffen, jag tycker bara att de två inte är jämnförbara då folk (okej jag) blir uppröda av helt andra orsaker än att ett djur på zoo blir uppätet. Alla måste vi ju äta, det är ju faktiskt så enkelt. Sen att folk tycker det är skillnad på köttfärs eller köttbitar jämnfört med en hel kanin eller liknande är ju ganska logiskt. Vi är inte biologiskt funtade att känna empati för en hög med kött. Däremot tycker jag man borde inse att sina egna känslor i det fallet är fullkomligt ologiska. Jag tycker fortfarande det är extremt obehagligt när min mamma styckar harar hon får från en vän som är jägare för ingen vill äta dem.  Jag försöker faktiskt vara med, och titta på, jag vet ju att det egentligen är mycket bättre än att äta kött från instängda djur som aldrig mått bra och är fulla med skit, men känslor är känslor. Man kan inte bara stänga av dem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild