Tropic-shop värmepaneler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

160
91
turboadde:
Är det värt att köpa deras värmepaneler med termostater eller är det bättre att köpa utan och skaffa en extern termostat.
Någon som köpt med termostat som har lite info om den?

/Andreas

61
38
skialp:
Tänkte också höra om någon har ett bra svar på detta.  Sen undrar jag hur ni som har handlat från tropic-shop har betalat? De verkar inte ta kort?

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Jag har värmepaneler från Tropic-shop, dock så kör jag bara utan termostat på alla paneler därifrån så den frågan kan jag inte svara på :) 

Jag har använt mig av paypal när jag beställer från dom, smidig leverans dessutom, får alltid panelerna hem till ytterdörren :) 

61
38
skialp:
Ok, tack Jonas_. Skapade ett konto på PayPal och använde. Nu får vi se om jag får ihop värme, ljus och bakgrund i nya terrariumet.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Ingen fara, kan man hjälpa till så ska man göra det tycker jag :) Hoppas det går bra, ladda gärna upp bilder på slutresultatet sen! 

61
38
skialp:
Har min tråd Terrarium av garderob där jag lägger upp bilder var efter. 

375
251
Doxster:
Vad kommer ni upp i för temperaturer med dessa? Och från vilket avstånd är också intressant.

Tänkte bygga 60 högt. så gissningsvis blir det kanske 55cm från golvytan i terrariet.

51
36
GL8936:
Kör med termostat. Blir ungefär som ett element det går att ställa in värmen på. Föredrar det framför termostater då de termostater jag testat inte varit helt pålitliga. Nackdelen är väl att man får själva reglera det med årstiden då det blir varmare/kallare i lägenheten men det är ju inget som behövs göras ofta.

Värt att sägas, kör man två träterrarium på varandra behövs det troligen bara panel i det undre då värmen kommer gå över 30 grader i det övre om det inte är ngt mellanrum mellan terrarierna.

Jag har t.ex. ett terrarium som är 120x60x60 där kör jag en 70w som jag fått ställa ner en del i värme.
Den panelen värmer även terrariet ovanför till strax över 30 grader precis ovanför vart panelen sitter.
Kommer även påverkas av hur ventilationen sitter i terrariet. Är den högt upp nära panelen får man räkna med att det tjuvar ut en del värme där. Till 1 meter i höjd är nog 90w lagom.

375
251
Doxster:
GL8936 skrev:
Kör med termostat. Blir ungefär som ett element det går att ställa in värmen på. Föredrar det framför termostater då de termostater jag testat inte varit helt pålitliga. Nackdelen är väl att man får själva reglera det med årstiden då det blir varmare/kallare i lägenheten men det är ju inget som behövs göras ofta.

Värt att sägas, kör man två träterrarium på varandra behövs det troligen bara panel i det undre då värmen kommer gå över 30 grader i det övre om det inte är ngt mellanrum mellan terrarierna.

Jag har t.ex. ett terrarium som är 120x60x60 där kör jag en 70w som jag fått ställa ner en del i värme.
Den panelen värmer även terrariet ovanför till strax över 30 grader precis ovanför vart panelen sitter.
Kommer även påverkas av hur ventilationen sitter i terrariet. Är den högt upp nära panelen får man räkna med att det tjuvar ut en del värme där. Till 1 meter i höjd är nog 90w lagom.

Lyckas du få till rätt temp i både terrariet som elementet sitter och det ovanför, med bara ett element?

Jag planerar att bygga en stapel som är 4 terrarier högt.

14
1
Talapako:
Puffar en gammal tråd, nyligen byggt ett nytt terrarium. Formplyfa på 150x60x60 är mitt första bygge o ett test, tanken är att de ska bli ett par till o stapla dom. Men kommer inte riktigt överens med värmen nu och vill ha minimalt med teknik i, iaf synliga. Vill undvika värmelampa/keramik om det är möjligt därav började jag kolla på dessa paneler. 

Skrev och frågade tropic shop vad dom tycker och sa att om jag kör 110w (gamla versionen)så räcker det som enda värmekälla i terrariet. Men när man läser här känns det ganska mycket? Flesta verkar köra på 70w o ändå dimma dom i denna storlek. Eller har ni andra värmekällor då med?

Är väldigt ny inom detta o vill göra rätt ifrån början, blir tveksam när man får så olika svar? Vad bör jag ha? Vilken panel? Har ca 22 grader i rumstemp just nu om det spelar roll. Mycket tacksam för hjälp.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild