Leguan med färg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

429
254
JACLAR123:
Gogs skrev:
Nämen titta där kom en panter in och visade sig åxå. Det finns VÄLDIGT många olika sorters leguaner och vissa ska ha hög luftfuktighet ja. Men många andra behöver faktiskt inte mer än vad vi har i våra hem. 

Fast vi pratade om Grön leguan och denna art ska ha hög luftfuktighet. 

361
320
panterophis:
JACLAR123 skrev:

Fast vi pratade om Grön leguan och denna art ska ha hög luftfuktighet. 

1 poäng till dig

5
16
Neelix:
Patch skrev:
De är dock väldigt lätt att kolla på vilken lufttemperatur ett dagslevande djur har dagtid i områdena de bor... som ökenlevande djur t.ex som fuktmätaren säkerligen inte ens ger utslag i solen och kanske bara visar några få % i skuggan.

Men i hålan där ödlan bor... eller i skrevan, busken, trästocken osv osv kan de mycket väl vara ett helt annat klimat! 

Där utsätts reptiler för betydligt mildare temperaturer och en betydligt högre luftfuktighet! På nätterna i en öken kan luftfuktigheten nå regnskogarnas luftfuktighet

Detta är få saker i ett djurs skötsel som många verkar bortse ifrån? Att säga att ett djur ifrån torrare områden skulle må bra i våra lägenheter är ju då lite skrevt? Sen har ju väldigt få personer ca 30 grader i lägenheten så även där brukar de ju gå lite sämre :)

Ha en trevlig kväll nu! :)

Fast saken är ju den att i skrevorna och håligheterna är det torrare ändå. Det blir ett värmeskifte då det är kallare i hålorna så den varma luften sugs och det blir en torrare luft än vad man kan tro. Så nej du Patch där har du allt fel. Gör gärna mätningar i ökenklimat så kommer du att märka det =)

361
320
panterophis:
Neelix skrev:

Fast saken är ju den att i skrevorna och håligheterna är det torrare ändå. Det blir ett värmeskifte då det är kallare i hålorna så den varma luften sugs och det blir en torrare luft än vad man kan tro. Så nej du Patch där har du allt fel. Gör gärna mätningar i ökenklimat så kommer du att märka det =)

Och du har gjort hur många mätningar i öken...?

5
16
Neelix:
panterophis skrev:

Och du har gjort hur många mätningar i öken...?

3-4st då jag har varit och herpat i norra Afrika. Hur många har du och Patch gjort??

Medlem i SHF
537
751
Patch:

Enda stället jag gjort mätningar va på cypern... och där va de ju helt klart både svalare och högre fuktighet än i solen? 

Men du har rätt... jag har aldrig vart i Afrika :)

Sen va ju skrevor bara en sak av alla de jag sa ;)

Medlem i DHF
1085
779
Westman:

Neelix skrev:

3-4st då jag har varit och herpat i norra Afrika. Hur många har du och Patch gjort??

Har du några trevliga herpar bilder att bjuda på. Från dom resorna?? 

Alltid trevligt å se :)

504
396
Crippa:
En grön/röd leguan kräver hög luftfuktighet och ett enormt terrarium. Många har dessa leguaner ute i lägenheten på dagarna men dom människorna är helt ute och cyklar. Leguaner kan vara riktigt otrevliga djur även om man inte ska hålla på att ta ut dom hela tiden så kan dom orsaka stor skada. Sen finns det lugnare leguaner men det är ingen hund/katt man kelar med. Om jag vore dig skulle jag tänka över det här noga och lära dig mer om ödlan innan du tänker på att skaffa dig en! 

Mvh

52
9
Lazerbeam:
Jag ska som sagt verkligen fundera på detta fram tills mässan i Malmö. 
Finns det någon annan lite större ödla med lite färg  i  som är lättare än en leguan? 
Kul med lite förslag. 

456
202
isdrake:
Lazerbeam skrev:
Jag ska som sagt verkligen fundera på detta fram tills mässan i Malmö. 
Finns det någon annan lite större ödla med lite färg  i  som är lättare än en leguan? 
Kul med lite förslag. 

Vilken storlek på burk har du tänkt dig? :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild