Leguan med färg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2699
2519
anders:

Gogs skrev:

Det fanns ju ett väldigt bra skötselråd här förut. Men efter att vissa personer blev bannade och det var världens holabalo så beslutade personen i fråga att ta bort det. Så vill ni ha skötselråd gör som så många andra tipsar om när nybörjare frågar: Använd Google =P

Det var borttaget redan sen innan.

Lazerbeam, läs på ordentligt innan du bestämmer dig. Du bör även se till att ha ett terrarie för en fullvuxen leguan redo även om du skaffar en unge. Det är väldigt lätt att man blir lat och låter en växande ödla få gå i ett för litet terrarie.

52
9
Lazerbeam:
Ska verkligen fundera på detta. Det är ju ett tag till innan här är någon mässa i Skåne. 
Men oavsett vilket så tänker jag besöka både mässan i Malmö och kristianstad. Som ödleägare är detta en upplevelse har jag hört. 

160
91
turboadde:
En bra sak man kan göra är att ta reda på vilka delar av världen djuren kommer ifrån och forska om miljön där. Många saker är ju ganska lätta att få fram som tempetaturer och luftfuktigheter mm mm.
Många skötselråd kan ju vara lite missvisande då det kan vara annat klimat där personen som skrivit bor. Många har ganska lätt att ta efter allt dom läser på nätet fast det kanske inte alls funkar med vårat svenska klimat.

52
9
Lazerbeam:
Är där någon här som varit på någon reptilmässa i Skåne? 
Eftersom jag aldrig varit på någon av dessa tidigare så undrar jag om det brukar finnas olika ödlor och om det är billigare än i reptilbutik? 
Undrar även om reptilbutiker brukar vara där och sälja ödlor? 
Och en fråga till,  brukar det finnas leguaner där? 
Eftersom jag är en riktig ödleälskare så vore det kul att veta lite innan jag ska dit så jag vet vad jag kan förvänta mig. Men alla inklusive reptilbutiker har rått mig att besöka dessa då det tydligen ska vara en upplevelse om man gillar ödlor så mycket som jag gör:))

160
91
turboadde:
Glömde skriva. Vad jag har läst så ska dom ha väldigt hög luftfuktighet. Läste studier där det visade att dom lätt fick invärtes skador av att vistas i för torr luft. Vet inte vart gränsen går men det bästa är ju att anpassa till där dom utvecklats. Vilket jag tror skiljer en hel del från svenskt inomhusklimat :).

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2699
2519
anders:
Jadå, mässorna i skåne är helt klart en upplevelse. Det finns både uppfödare och reptilbutiker som säljer ödlor och andra reptiler. Det brukar i regel vara billigare på mässan, speciellt om du jämför med zoobutiker som inte inriktar sig på reptiler.

Har inte kollat efter gröna leguaner, men tror jag sett små ungdjur på de flesta mässorna. Kika gärna igenom artiklarna samt filmerna från mässorna när terrariedjur.se varit där.

361
320
panterophis:
turboadde skrev:
Glömde skriva. Vad jag har läst så ska dom ha väldigt hög luftfuktighet. Läste studier där det visade att dom lätt fick invärtes skador av att vistas i för torr luft. Vet inte vart gränsen går men det bästa är ju att anpassa till där dom utvecklats. Vilket jag tror skiljer en hel del från svenskt inomhusklimat :).

Ja de tar mycket skada av för låg luftfuktighet så det är absolut inte ett djur som man ska hålla på att plocka ut i tid och otid

309
240
Gogs:
Nämen titta där kom en panter in och visade sig åxå. Det finns VÄLDIGT många olika sorters leguaner och vissa ska ha hög luftfuktighet ja. Men många andra behöver faktiskt inte mer än vad vi har i våra hem. 

361
320
panterophis:
Gogs skrev:
Nämen titta där kom en panter in och visade sig åxå. Det finns VÄLDIGT många olika sorters leguaner och vissa ska ha hög luftfuktighet ja. Men många andra behöver faktiskt inte mer än vad vi har i våra hem. 

Jag är fullt medveten om att vissa lever i torrare klimat men runt 40%...? Vilka arter är det? Jag föredrar torrare klimat i mina burkar så det skulle kunna vara något

Medlem i SHF
537
751
Patch:

De är dock väldigt lätt att kolla på vilken lufttemperatur ett dagslevande djur har dagtid i områdena de bor... som ökenlevande djur t.ex som fuktmätaren säkerligen inte ens ger utslag i solen och kanske bara visar några få % i skuggan.

Men i hålan där ödlan bor... eller i skrevan, busken, trästocken osv osv kan de mycket väl vara ett helt annat klimat! 

Där utsätts reptiler för betydligt mildare temperaturer och en betydligt högre luftfuktighet! På nätterna i en öken kan luftfuktigheten nå regnskogarnas luftfuktighet

Detta är få saker i ett djurs skötsel som många verkar bortse ifrån? Att säga att ett djur ifrån torrare områden skulle må bra i våra lägenheter är ju då lite skrevt? Sen har ju väldigt få personer ca 30 grader i lägenheten så även där brukar de ju gå lite sämre :)

Ha en trevlig kväll nu! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild