Kalcium och d3

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

223
6
Susanne:

Av en händelse råkade jag gå in på ett reptilforum där någon frågade om hennes nattlevande ödla skulle ha kalcium med eller utan d3. Hon fick svaret från sk experter att nattlevande skulle endast ha kalcium UTAN d3. Sedan läser jag faktablad om t.ex. skäggagamer där det står att de ska ha kalcium med d3. I faktablad om Leopardgeckos står också att de ska ha kalcium med d3....

Jag har fått inpräntat i mig från början att ödlor som ej får UV ljus.. dvs nattlevande, behöver d3 tillskott via födan för att kunna tillgodogöra sig kalciumet. Daglevande ödlor med tillgång till UV ljus tar upp d3 via huden och behöver således inte d3 tillskott. 

???

266
18
Jazen:

är inte så insatt men även om man får det via UV ljus så går det väl ändå bra med tillskott?

234
50
costanza:

Alltid använt kalk med d3 och uvbljus till dagsaktiva djur utan några som helst problem. 

223
6
Susanne:

Jag har läst att det är en stor risk att överdosera d3. Undrar om det är sant. 

456
202
isdrake:

Oavsett om det är dag- eller nattlevande djur men finns det inte en risk att det blir för mycket d3 om man ger det kombinerat med kalk? Kalka gör man ju i princip till alla matningar. Eller är det en mycket liten mängd d3 i kalk/d3 blandningarna? 

Själv så har jag alltid gett rent kalk. Och sen ger jag mineral/multivitaminpulver (med d3) endast två gånger i månaden. 

83
6
Pytonjocke:

Jag matar mina syrsor som är bas födan till mina leopard geckos med d3 och kalk och därigenom har dom fått det dom behöver har alldrig under åren sett några brister av nån utav dem.

234
50
costanza:

Använder miner all till min skäggagam (använde rep cals kalk med d3 förut i fler år och det funkade bra å) och följer anvisningarna på burken. Kalkar bara insekterna till min skäggis (9 månader)som får insekter 3-4 gånger i veckan. Aldrig haft en piggare eller större skäggagam trots att jag ger den mindre insekter o mer grönsaker än skäggisarna jag hade innan jag flyttade för 3 år sedan. Blir ju lätt kaka på kaka med vitaminer o sådant så jag tror absolut man ska ta det lugnt med alla typer av "tillskott".

1253
476
leedragon:

det här är nåt jag har har funderat i många år, många säger att kameleonter ska inte ha så värst med 3 d och särsklit bergarter men expert uppfödaren  björn från bluchameleon har rekomenderat att använda det, har hört  från andra pålitla källor att det är rent omöjligt att överdosera med 3d  så man vet evrkligen inte va är det som gäller.

samma gäller för uv och kompakta lyssrör

234
50
costanza:

Tror det är en forum grej som spridits att det ska vara farligt med d3. Självklart kan man överdosera det, precis som alla andra vitaminer och mineraler men använder man det klokt och inte överdrivet så är det inte något problem. Nu pratar jag om egen erfarenhet med dagsaktiva djur och jag har även pratat med människor som är mycket kunniga och som fött upp agamer och andra ödlor, hur det är för nattlevande vet jag inte. Om det skulle vara farligt borde ju det ha visat sig många gånger om eftersom många använder det (d3).

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Så länge man använder det med måtta så är det nog inga problem. Man hör ju trots allt mer om reptiler som har underskott än överskott.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild