Hur ofta hanterar ni era stora ormar ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

10
12
Macke84:
Ni som har stora ormar hur ofta hanterar ni dom ?

Medlem i DHF
1083
777
Westman:
2-3 gånger om året typ

953
1840
peter54:
Samma här, två - tre gånger om året. Ett par gånger om året när det är storstädning i terrarierna och kanske någon gång för fotografering utomhus på sommaren.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Jag tycker det är en knepig fråga. Samtidigt som man inte vill ha en stor och svårhanterlig orm funderar jag på om mer hantering verkligen gör dem "lugnare" eller om det rent av ger motsatt effekt. Är lite kluven i den frågan. Hitills hanterar jag bara när det måste göras (tex om ormen ligger ivägen och måste flyttas. Brukar dock täcka att peta med en ormkrok eller dylikt) eller för att ta en bild på ormen kanske. 

75
82
Snuset:
För några år sedan tog jag överens Boa c från en vän som hade misskött den väldigt mycket. Hon var extremt aggressiv och gick inte alls att hantera, hon högg på varenda rörelse jag gjorde, vattenbyten mm. Det tog lång tid men efter några månader av försiktig kontakt så kunde jag ta ut henne utan att känna oro för utfall. Jag är övertygad om att dom flesta blir lugnare att hantera om man gör det hyfsat regelbundet. Men det betyder inte att man ska vara där och plocka i dom i onödan. Man får helt enkelt avgöra hur mycket efter vilket behov som finns och vilket temperament ormen har. Jag har haft ormar som aldrig vill ha någon som helst kontakt och dom som är mer nyfikna och vill ta sig ut när man öppnar försatt fixa. Min åsikt den delas nog inte av alla :)

508
304
Jonas77:
Jag tror inte nämnvärt på att ökad hantering ger lugna ormar. Som går att utläsa ur tidigare skrivares text så tror jag snarast att det är ägaren som blir van; "efter några månader av försiktig kontakt så kunde jag ta ut henne utan att känna oro för utfall"...
Vi lär oss anpassa vår hantering så djuren känner sig tryggare.

Jag föreläser på BMC två gånger om året, det är så ofta jag hanterar en av mina ormar då han får vara med i utbildningssyfte. Övriga ormar behöver jag nästan aldrig hantera.

Lättstressade djur som kameleonter hanterar jag så lite som möjligt, och då kort och koncist. Att stressa upp djur genom att "handvänja" dem så de inte ska bli så stressade vid hantering har aldrig låtit särskilt logiskt i mina öron.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Lite den linjen jag är inne på Jonas77. Tycker det låter som det mest rimliga!

544
425
Gibblo:
Blir ca 1 gång i månaden, jag har märkt (med min orm då) att om jag slutar hantera honom så blir han mer ovan och reagerar defensivt när man öppnar terrariet.

Någon gång i månaden när han själv försöker våldta sig ut ur terrariet, så brukar jag öppna och låta honom komma ut några minuter (jag lyfter aldrig ur honom, utan låter han själv komma ut om han vill det), det dör han då inte av kan jag lova och enligt mina egna erfarenheter så är min P. bivitattus en hanterbar och lugn orm om man håller lite fysiskt kontakt med honom då och då.

Kan vara skönt att veta när man behöver ta honom till veterinären när han är vuxen, så han inte försöker ha ihjäl allt han ser. Det gör också att jag är lite bättre på att läsa honom och känna hur han är. Som tur är så ger han väldigt tydliga signaler om det är något han inte uppskattar.

Min B.C.I vill däremot inte ut självmant och därför får hon stanna i sitt terrarie där hon trivs bäst ifred. Så jag tycker att man får läsa sina ormar lite och försöka få en känsla över vad som gynnar djuret och inte.

9
41
Ladybug:
Jonas77 :  Alltså, jag vet inte vad du har för erfarenheter eller utbildning osv, men du kan väl inte på fullaste allvar påstå att hantering av reptiler inte har nån betydelse för hur vana dom kan bli vid människor? Alla djur är individer, alla reagerar olika, men det är klart att en stor orm "vänjer sig" bättre vid människor och blir lite enklare att handskas med om man har mer kontakt med den. Och då menar jag inte att man hela tiden ska hålla på o släpa ut ormen utan att man regelbundet har kontakt med den.

Och frågeställaren vänder sig, som han skriver, till dom som har stora ormar. Det är verkar vara väldigt vanligt på denna forum att folk svarar på frågor utan att ens ha ett svar. Och vad har kameleonter med den här frågan att göra? Om syftet var att upplysa om att stressade djur inte ska störas, så har nog alla redan förstått det... Om du har en skälig utbildning, så uppskattar nog fler än bara jag att du håller dig till fakta och inte till vad som"  låter logiskt i dina öron".

953
1840
peter54:
Jonas 77 har helt rätt i det han säger. Om ägaren är hanteringsvan blir inte ormen lika stressad, omvänt uttryckt; det handlar inte om hur ofta man hanterar en orm, utan hur man hanterar den.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild