Är taggsvansvaraner "svåra" att hålla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

133
30
Avipt:
David skrev:
Jag tycker man ser taggsvansvaraner ganska ofta. Var inne på ormar och sånt i Ängelholm förra veckan och där fanns det flera stycken om jag inte har fel för mig.

Jasså? Kanske jag som inte har haft utkik tidigare då :/

504
213
David:
Sen är det klart, ungarna kläcks väl till våren/sommarn så då dyker det kanske upp lite fler. 
Jag har aldrig haft taggsvansvaraner eller letat efter dem så jag har inte stenkoll:)

För min del valde jag halsbandsleguan  när det kom till dagaktiv ödla. Jag har tyvärr inte plats för taggsvansvaraner annars hade jag gärna haft ett par stycken. 

133
30
Avipt:
Okej nu har jag kikat lite mer på caresheets och sådant, och jag fick från en kille att man ska ha minst 200m i längd på sitt terrarium för en ödla. Men han körde också nästan upp till 160F typ 71C på solsidan. Hur får man det? Han körde också utan UV

www.herperschoise.se/product.html/solar-raptor-35-w-uvb-hid?category_id=13
En Lampa jag hade tittat på men jag kanske är helt fel ute, försöker bedömma vad ett sånt här projekt kommer kosta mig. Om jag bestämmer mig för denna ödla.

Kan länka sidan jag läste.

www.reptileforums.co.uk/forums/lizard-care-sheets/846680-ackie-care-requirements.html

235
155
Brokensynapse:
Avipt skrev:
Okej nu har jag kikat lite mer på caresheets och sådant, och jag fick från en kille att man ska ha minst 200m i längd på sitt terrarium för en ödla. Men han körde också nästan upp till 160F typ 71C på solsidan. Hur får man det? Han körde också utan UV

www.herperschoise.se/product.html/solar-raptor-35-w-uvb-hid?category_id=13
En Lampa jag hade tittat på men jag kanske är helt fel ute, försöker bedömma vad ett sånt här projekt kommer kosta mig. Om jag bestämmer mig för denna ödla.

Kan länka sidan jag läste.

www.reptileforums.co.uk/forums/lizard-care-sheets/846680-ackie-care-requirements.html

Förstod jag det rätt menade han en plats där ytan va 160F. Alltså inte omgivande luft utan t.ex en sten eller liknande som du mäter av med IR temp så ska den uppnå 160F

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Jag kör själv en sån lampa till min varan (dock inte taggsvans) bästa lampan på marknaden :)

Att ha 71 grader är ju bara galet.... håll dig mellan 43-50 så blir de bra ska du se :)
Annars är skötseln snarlik en skäggagam med miljö och liknande precis som isdrake säger, och man slipper grönsaksbiten :P

Finns ett bra skötselråd här på sidan som du kan kika på

undrar du nått utöver det så kan du fråga här ;)

MvH Alex

133
30
Avipt:
Patch skrev:
Jag kör själv en sån lampa till min varan (dock inte taggsvans) bästa lampan på marknaden :)

Att ha 71 grader är ju bara galet.... håll dig mellan 43-50 så blir de bra ska du se :)
Annars är skötseln snarlik en skäggagam med miljö och liknande precis som isdrake säger, och man slipper grönsaksbiten :P

Finns ett bra skötselråd här på sidan som du kan kika på

undrar du nått utöver det så kan du fråga här ;)

MvH Alex

Tack för hjälpen :)
Är taggsvansvarenen eller varaner i övrigt tåliga djur? Eller är dom känsliga för överstigande eller sjunkande temperaturer?

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Taggsvansvaraner är tåliga :)

Men inga reptiler mår bra av för stora (och framförallt för snabba) variationer i varken fukt eller temperaturer :) 

456
202
isdrake:
Hur går tankarna nu då? Blir det någon ackis? :P 

133
30
Avipt:
isdrake skrev:
Hur går tankarna nu då? Blir det någon ackis? :P 

Haha jodå jag är på jakt fortfarande men eftersom jag verkar va lite fel ute när det gäller att hitta ungdjur, så får jag väll hoppas på lyckan mot vår sommar? Vilket kanske förvisso är bra då har jag lite tid på mig att bygga terrariet å lite så.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild