Dvärgskäggagam (Pogona henrylawsoni)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

40
24
jbjohansson:
Finns det någon i eller i närheten av Östergötland som har dvärgskäggis (Pogona henrylawsoni), och som gärna tar emot besök? Jag funderar själv på att skaffa mig en eller ett par och har gjort så ganska länge. Jag har dock en fru som inte är alltför förtjust i den idén, hon har visserligen bara sett den vanliga skäggagamen (Pogona vitticeps) och dem gillar hon inte.
Så min tanke är att om hon fick se den mindre varianten med egna ögon så kanske hon tänker om, kanske till och med att hon gillar dem.
Tacksam för hjälp.
Mvh/ Jocke

12
2
Loppan12:
Jag planerar att skaffa mig en dvärgskäggagam. Försöker läsa på om vad den behöver för mat och vilka vitaminer och kalk ska man köpa? 
Något speciellt märke som rekommenderas? 
Någon speciell butik / hemsida som är extra bra att beställa ifrån? 

Den första säger mjölmask, den andra säger gräshoppor och den tredje säger dubias? 

Jag vill ha klara och tydliga besked!  ?

Tack på förhand!

1159
626
Temla:
Läs skötselråden på vanlig skäggagam här på sidan. Samma gäller dvärgskäggagam.

Syrsor och Dubia är bäst. Mjölmask ska man vara försiktig med, speciellt till juveniler. Deras skal är mycket hårdsmält och kan leda till en del problem i skäggismagar. Mjölmask är dessutom inge vidare näringsmässigt, mest fett. Kan ges som godis ibland. 

Dubia är bästa fordret! 

141
35
GeckoLover99:
Loppan12 skrev:
Jag planerar att skaffa mig en dvärgskäggagam. Försöker läsa på om vad den behöver för mat och vilka vitaminer och kalk ska man köpa? 
Något speciellt märke som rekommenderas? 
Någon speciell butik / hemsida som är extra bra att beställa ifrån? 

Den första säger mjölmask, den andra säger gräshoppor och den tredje säger dubias? 

Jag vill ha klara och tydliga besked!  ?

Tack på förhand!

Jag skulle rekommendera reptillagret.se, dem har stort utbud av det mesta man kan tänkas behöva och har snabb och kunnig kundservice :)

Sen ang. mjölmaskarna så har jag hört att nyömsade (vilket jag ger för säkerhets skull) ska vara mer lättsmälta, men jag håller med om att dem funkar bäst som godis; lyckades handträna min leopardgecko på ett par månader på så vis :)

12
2
Loppan12:
Temla skrev:
Läs skötselråden på vanlig skäggagam här på sidan. Samma gäller dvärgskäggagam.

Syrsor och Dubia är bäst. Mjölmask ska man vara försiktig med, speciellt till juveniler. Deras skal är mycket hårdsmält och kan leda till en del problem i skäggismagar. Mjölmask är dessutom inge vidare näringsmässigt, mest fett. Kan ges som godis ibland. 

Dubia är bästa fordret! 

Tack för tipset, jag ska kolla upp vad där står!

12
2
Loppan12:
GeckoLover99 skrev:

Jag skulle rekommendera reptillagret.se, dem har stort utbud av det mesta man kan tänkas behöva och har snabb och kunnig kundservice :)

Sen ang. mjölmaskarna så har jag hört att nyömsade (vilket jag ger för säkerhets skull) ska vara mer lättsmälta, men jag håller med om att dem funkar bäst som godis; lyckades handträna min leopardgecko på ett par månader på så vis :)

Tack för tipset! Jag ska kolla vad de har på reptil lagret. 

12
2
Loppan12:
Stämmer det att dvärgskäggagamer är svårare och aggresivare än skäggagamer?

40
24
jbjohansson:
Jag har haft min dvärgskäggis sedan november förra året, och visst var han lite sur och reserverad de första dagarna och det är väl helt normalt. Har inte upptäckt några större svårigheter mer än att han är väldigt envis när det gäller maten. Han vill helst inte ha dubia att äta, det ska vara syrsor enligt honom. Samma sak med grönsaker, där vill han bara ha vissa sorter, nu får han en blandning varje dag i alla fall.
Annars har det gått som på räls, inga tecken på aggresivitet alls, han är väldigt nyfiken och kommer gärna fram till glaset och tittar på vad man håller på med och han kommer även gärna upp i handen när man öppnar terrariet.
Har inte ångrat mig för ett ögonblick att jag köpte honom.
Kan även tipsa om "Herpers Choise", de har ett bra utbud tycker jag.

12
2
Loppan12:
Tack för svaret! Anledningen till att jag undrar är för att en medlem på den här sidan sa att de är svårare och mer aggresiva, och att det är anledningen till att folk knappt föder upp dvärgskäggagamer...

40
24
jbjohansson:
Har aldrig haft någon "vanlig" skäggagam (Pogona vitticeps) så jag kan inte jämföra själv. En av anledningarna till att jag valde en dvärgskäggis (Pogona henrylawsoni) är just för att de är betydligt mindre än vad "vitticeps" är och behöver inte lika stort terrarie. Terrariet som jag har till min dvärgskäggis är i storlek 125x50x60 cm, vitticeps behöver betydligt större terrarie. Terrariet som jag har är med aluminiumram och köpt i butik, bakgrunden har jag gjort själv.

Jag köpte min av en tjej från Stockholm "fyrfotingarnas geckos", och jag bokade den ett par månader innan jag hämtade den på expo i Norrköping i november förra året, hon är väldigt kunnig, hjälpsam och trevlig, kan rekomenderas.

Jag vet att det även finns en kille i närheten av Linköping som föder upp, han hjälpte mig en hel del med tips och idéer när det gäller inredningen till mitt terrarie, väldigt trevlig och hjälpsam.

Såg för en liten stund sedan att Spdragons har dvärgskäggisar till salu, de ska om jag har fattat det hela rätt komma från Östergötland någonstans, de hade en hel del "dvärgskäggisar" på förra expot i Norrköping, prova att kontakta dem.

Jag kan rekomendera att besöka någon mässa, där finns det alltid kunnigt folk att prata med öga mot öga, och du kan om du har lite tur få tag på det du letar efter, om inte annat kan du få en hel del tips om vart du kan vända dig.

Mvh/ Jocke :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild