Mata efter dvala?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
2
jimi:

Tja jag har haft mina ormar i dvala nu väckte alla igår dvs satt på ljus och värme i alla terrarium tänkte bara kolla med er när jag bör mata mina ormar nu direkt eller är det kanske bättre att dom får anpassa sig ett tag till värmen och så?

tackar i förhand mvh Jimi

1685
794
fluffis:
Hej!
Det beror på vad det är för ormar och hur du har genomfört dvalan. För många djur tycker jag det låter alldeles för tidigt att avsluta dvalan redan. Pratar du om "riktig" dvala som t.ex. många snokar genomgår i naturen där du haft 7-14 grader så är det självklart att det tar ett tag för ormarna att värmas upp igen. Det verkar som om du har läst på lite halvtaskigt om detta ämne som är så viktigt att det blir rätt. Läs på mer!

496
213
David:
Man bör ju göra på samma vis när de tas upp ur dvala som när de går ner i dvala. Alltså successivt öka ljustimmar ch värme. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

jimi du kanske kan ge en beskrivning hur du går tillväga när du först påbörjar dvalan/vintervilan och sen hur du gör när du ska ge dom vår i terrarierna, blir enklare att hjälpa dig om vi får mer fakta i fallet :)

Våra ormar har legat i vintervila lite över 1 månad nu och kommer inte att mata dom förrns mitten eller slutet på Mars när vi höjt ljustimmarna till sommartid i burkarna. 

Väldigt viktigt att följa Davids råd, alltså höja & sänka värme & ljus succesivt så det inte blir sommar över en natt :) Det bör gå minst ett par veckor vid uppvaknandet. 

953
1840
peter54:
Jag håller med de övriga postarna här i att du måste beskriva hur du gått tillväga i det du kallar dvala för att det ska gå att svara på din fråga. Om det är fråga om en "riktig" vintervila där temperaturen sänkts såpass att ormarnas metaboliska system varit avstängt (konstant under 15°C), behöver de omkring en vecka på sig att acklimatisera innan man kan mata igen. När man matar första gången efter vintervilan, brukar man lämpligen börja med ett ganska litet byte så att man ser att allt fungerar som det ska.

Ordet "dvala" är ett slarvigt använt uttryck när det gäller ormar eftersom de faktiskt inte dvalar i ordets rätta bemärkelse, dvs de sover inte som exempelvis en igelkott eller en hasselmus gör. Ormarna är vakna och i rörelse under hela vintervilan och därför är just "vintervila" ett bättre uttryck för vad det egentligen handlar om.

17
2
jimi:
Jag har kört en kortare dvala på 1 månad pga att vissa av mina djur är yngre, körde på rumstemperatur ca 22 grader, har läst en del vill bara kolla med fler för att få veta bättre onödigt att börja påstå att jag inte kan om mina ormar

953
1840
peter54:
jimi
Jaha, då har du inte vintervilat dem i vanlig bemärkelse, utan bara kört en vila av det slag man brukar ge tropiska ormar som exempelvis Boa constrictor. Vid den temperaturen är matsmältningssystemet igång som vanligt, fast de äter inte för att det är för svalt för att de ska kunna smälta födan. Då får man räkna med att de tappar en del i vikt eftersom de förbränner energi som vanligt. Efter en sån vila kan du börja mata direkt som vanligt så fort temperaturen är tillbaka på normalnivå.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild