Låter som ett roligt projekt, hoppas du skapar en tråd när bygget kommer igång så vi får följa processen.
1
Jag tog själv plastmatta som tätskikt på landsdelen och över den bark, funkar väldigt bra. Nackdelen är att jag måste plantera växter i krukor, vore mycket roligare om man kunde ha ett tjockt lager jord i botten så man kunde plantera överallt men jag vet inte om det funkar i praktiken.
2
Håller med kekke, bra filtrering ar viktigt, lägg lite extra på det.
Där skulle jag köpa en bra cirkulationspump (typ eheim compact) som har ett litet förfilter och sedan skaffa ett tryckfilter med bra kapasitet (själv kör jag med(
www.pwss.se/product.php?productid=2531&cat=338&page=1 ) och pump(
www.pwss.se/product.php?productid=4252&cat=288&page=1 ) Fungerar väldigt bra.
Tänk på att vattenagamen mycket troligt kommer göra 2:an i vattnet, så bra rening är ett plus.
3
Du vill ju ha växter, så mycket ljus kommer behövas, själv kör jag med t5 rör men led kanske funkar bättre idag (har ingen koll på det) men uv skulle jag köra Solar Raptor HID. Om du använder t5 så ger de en del värme och även uvlampan, så om inte terrariumet står kalla kanske ingen extra värme behövs, men det kommer du se vid uppstart.
4
Står inte terrariet kallt skulle jag inte skaffa undervärme.
5
Gullranka, Benjaminsficus (funkar riktigt bra för mej)
6
-
7
Håller med kekke där igen, dusch
Däremot skulle jag inte själv våga ha bottenventil ( beroende på vart terrariumet kommer stå) utan hellre använda pumpen för tömning av vatten med (livrädd för vattenskador)
Du kan enkelt bygga en egen damm med frigolit och epoxi, lite jobb är det men du får den precis som du vill :)
Mvh Peter