Kp Spiders

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

109
25
Dark_Shadow:
Hur normalt är det att en spider kungpyton äter liggandes upp och ner igentligen?

379
399
Mr_B:
Det är en defekt som följer med spidergenen som kallas wobblehead, ibland märks det inte o ibland lyser det igenom. Men normalt är det ju inte om det sker hela tiden, men inte helt ovanligt på morfer med spidergenen vad jag förstått det rätt. Vet inte om det kan va detta som drabbat din orm? 

109
25
Dark_Shadow:
Jag vet det där med spiders och att de kan wobbla ibland eller mer eller mindre konstant. Han gör loopar ibland då han klättrar omkring på en gren. Men har aldrig sett han lägga sig på rygg och börja svälja musen. Därav min undring om hur vanligt/ovanligt det är att dem gör just det.

109
25
Dark_Shadow:
Kan ju lägga upp en bild så att ni ser vad jag menar.

264
125
Bildpunkt:
Att ormar lägger sig på rygg för att få hjälp av gravitationen eller vad det kan vara när de sväljer ett byte är väl inte helt ovanligt tror jag.
Mer ovanligt om den skulle göra det när den bara är i sitt terrarium.

379
399
Mr_B:
Hur vanligt/ovanligt det är vågar jag inte svara på men i och med den defekta genen kan jag nog tro att det är ganska vanligt förekommande på dessa. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Det är inte ovanligt att ormar med spider-genen beter sig på det viset. Nu pratar jag allmänt & inte om trådskaparen :) Jag tycker det är sorgligt att man använder defekta gener i avel med ormar, så förhoppningsvis är din orm till sällskap & inte en tilltänkt avelshane :)

Hade en gång en Morelia spilota mcdowelli med någon liknande defekt, den åkte & uppförde sig inte normalt så den tog jag bort efter en tid, men den fungerade med mat och allting, jaguarer kan även dom ha "wooblehead".

109
25
Dark_Shadow:
Jonas_
Jag har inget intresse av att avla på kp då jag tycker att det finns så mycket av dem på marknaden. Så han är bara för att titta på. :)

1685
794
fluffis:
Jag tycker det ser jättekonstigt ut när ormen ligger sådär och äter men å andra sidan har jag inte mycket erfarenhet av kungspytonormar.

Generellt tycker jag att det är uppfödarnas ansvar att se till att sålla ut sjuka och svaga djur innan de kommer ut på marknaden. Ormar lever länge och man vet aldrig vad som kan hända i livet. Vi behöver inte gå längre än till mig själv. Jag började avla på en orm som jag haft i ca 15 år. Det hade jag aldrig drömt om när jag skaffade ormen. Hade jag sålt ormen istället (den var till salu ett tag) så hade jag inte haft kontroll över var den hamnat och vad som kunnat hända med den i framtiden.

Det finns ingen anledning att försvaga en art när det finns alla möjligheter att göra den starkare istället.

88
10
1603:

Har själv haft ormar som wobblar, dock morelia spilota Jaguar, som även dem är kända för detta. 

Jag fick dessvärre ta bort min då han sluta äta helt, eller rättare sagt så klarade han inte av det. 
Jag ser det som att så länge ormen äter och mår bra så är det ingen fara, och jag ahr tidigare sett ormar som äter liggandes på rygg. 

Så länge din orm äter och är frisk i övrigt så anser jag att på vilket sätt den än får i sig maten så spelar det ingen roll.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild