Växter till Exo Terra 30x30x45?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i DHF
8
4
Pogge13:
Jag vill få tips på vad för slags växter som passar till ett lite exo terra, 30x30x45.
Ska nog köpa Jungfrugeckos och ha i det terrariet, så gärna nå växter som samlar lite vatten men inte är för stora.
Skriv gärna svenskt och latinskt namn på växterna (:

379
399
Mr_B:

Inte nått direkt förslag till dig men kanske kan du hitta nått här som passar dig. 

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=plants

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Nu är polisen här... Det heter vetenskapliga namn, inte latinska ;) 

Har för mig det finns en del riktigt bra trådar om gröna växter i forumet, kan inte kolla nu då jag sitter med telefonen, den lyder inte riktigt..men gör en sökning där så hittar du dom :)

114
73
Lunde:
Finns en uppsjö av bromelier du kan välja mellan som funkar bra. Jag har bl.a. Neoregelia 'fireball' mini och Neoregelia lilliputania som mina minsta bromelier. Daniel_S här på forumet säljer en del arter - du kan säkert hitta hans annons under Köp/Sälj.

Medlem i DHF
8
4
Pogge13:
Sorry Jonas_ ;P

Okej, men det är ju så att jag är helt lost på växter :P Är rädd att jag planterar en som växer ur terrariet på nolltid.. 
Men tack för svaren iallfal. Härligt att folk är så snabba på att svara på den här sidan :)

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
tillandsior, bromelior och orchideer

85
15
Gnasher:
Jag har alltid haft en förkärlek för Spathiphyllum, (Fredskalla) i mina terrarium med växter!

321
444
Daniel_S:
Det finns tyvärr för många för att jag ska kunna svara :)
Men till jungfrugeckos i ett exo terra skulle jag rekommendera först en ficus pumila quercifolia som bakgrundstäckare, denna ger terrariumet den riktiga regskogslooken samt hjälper till att hålla fuktigheten uppe. Denna art växer inte heller ultrasnabbt som sin kusin f.pumila och därför fungerar den också bra i ett mindre terrarium tycker jag.
Sen skulle jag nog valt 2-3st mindre neoregelior att fästa på nån gren eller liknande. Som tenebrosa också nämner så finns det ju mindre arter av tillandsia som är riktigt snygga.
Även mindre arter av epifytiska ormbunkar blir ju skitsnygga.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild