Nätpyton vs dvärgnät, storlekar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

63
12
johansk:
Bara plattan ville lyda mig och kopiera så :) ska göra ett försök att få den länkad iallafall 

63
12
johansk:
Söker jag på zoonen nätpyton kommer iallafall en artikel som heter ett litet förspel till Retics . Har inte läst hela än men den verkar bra

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
azeam skrev:
Sant. Syftet var väl dock inte att smutskasta utan kanske mer att peka på ett problem som många taxonomer faktiskt anser att han skapar. Tror att det är bra om man har en liten bakgrundsbild av honom så man har något att förhålla sig till när man läser nya taxonomiska rön som han står bakom. Jag länkade ju även till hans egna artiklar så kan man bilda sig en egen uppfattning, även om det kanske lyser genom vilken min uppfattning är ;)

Jo det är väl sant. :)

johansk skrev:
Söker jag på zoonen nätpyton kommer iallafall en artikel som heter ett litet förspel till Retics . Har inte läst hela än men den verkar bra

Då får jag prova att söka då. ;)

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Det var ingen vidare information i den där zoonenartikeln, säkert gammalt och det var en del som inte stämmer.

51
36
GL8936:
www.filaretic.com Fungerar bra om ni kan tyska eller använder crome som kan översätta plus har tålamod att klicka runt då en del länkar är dolda. Måste hålla muspekaren över dessa för att de ska synas. Inte den bäst designade sidan men där står det iaf en del info om storlekar rörande lokaliteter skriven av en uppfödare som faktiskt importerar och föder upp dessa. Caresheets m.m. från USA är inte mkt att lita på då det är få amerikaner som eg. har någon större kunskap om just lokaliteterna.

Upplägget kring nätisar i allmänhet är ju inte klockrent. Finns väl ingen direkt klockren definition för vad som är "normalt" eller ens fastlandsnätisar för den delen. De flesta av lokaliteterna kommer från olika öar och ju mindre och längre ut den ligger från de andra större öarna el de större landområdena desto mindre är storleken på de ormar som hittas där.
Hänger väl till stor del ihop med att de får livnära sig mer på fåglar och kan gå långa perioder utan mat.

Ska man räkna mediumsize som "normalt" så ingår det egentligen selayar, bali, ambon t.ex. medan de största oftast brukar vara Sulawezi/Makassar, Sumatra och Java. Sedan finns det en uppsjö till med lokaliteter men då vissa länder har exportförbud så är det ändå inget som säljs el. pratas om egentligen. Dessutom är det i många fall blandat både hit och dit både vad gäller normala och morpher sedan finns det undantag som t.ex. Karsten på Filaretic som själv importerar lokaliteter och föder upp dessa. Köper man en viss lokalitet el morph för den delen är det till stor fördel
att kunna få veta hur stora föräldrarna är, hur gamla de är och hur de blivit matade.
Det säger minst lika mycket om förväntad storlek på ormen man köper som eventuell lokalitetsinfo gör.

51
36
GL8936:
Mindre lokaliteter bör alltså vara som ovan skrivet Madu el. Kalatoa (SD) eller kayuadi och Jampea (dvärg).

Sedan har du ett gäng till som är relativt "nya" såsom halmahera, kupang och timor. Räknas väl bli i normalfallet 2-3 meter.

Sett till morpher som räknas vara från mindre områden så sägs golden child vara - selayar, genetic stripe - jampea och calico har jag inte koll på men det är också av mindre lokalitet.
Dessa är ju ofta duktigt utblandade däremot så det säger egentligen inte speciellt mkt.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Mycket bra info där! :)

Har ingen koll på Karstens sida längre sen han gjort om den, är ingen hejare på tyska heller. Men han verkar vara en kunnig man och som du säger har han många lokaliteter.
Jag har faktiskt köpt min suntiger het. albino av honom.

Då får man försöka översätta lite tyska nu då. :)

51
36
GL8936:

51
36
GL8936:
Inte ngt konstverk men det visar på några av lokaliteterna och stödjer ju också varför vissa lokaliteter är mindre än andra sett till tillgång på föda exempelvis.

Det förklarar de skarpa linjerna på din suntiger :) Alla de nätisar jag sett från Karsten har haft väldigt markerade drag.
Min purple albino och selayar suntiger är från honom.
Han är väl på gång med en ny bok som ska vara på engelska och möjligen släppas mot sommaren.
Borde ha en hel del info skulle jag tro :) Skulle då gärna lära mig mer om lokaliteterna i detalj.

63
12
johansk:
Tack för all ny info :) har pratat lite med karsten själv om att åka till honom och hämta någon tiger.  men det lite långt när man har en 2 åring hemma som bara ska vara med pappa :) hoppas på att det kommer upp mer nät i bra storlek i sverige.  Eller så får det bli en tur om man hade någon som skulle dit med bara så man hade res kompis :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild