Dvärgskäggagam börjar se grå ut

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

173
59
mrvikke:
tjena, har haft min dvärgskäggagam i tre veckor nu och jag tycker att den börjar se mer grå ut för varje dag. Är det ett tecken på att det är för kallt i terrariet. Har 40 grader i solplatsen och 24 i den kallaste delen. Eller vad kan det annars vara? 
tacksam för svar

1159
626
Temla:
Den ska ömsa snart.

173
59
mrvikke:
brukar verkligen hela ödlan bli grå då, ömsar dom inte olika delar utav kroppen? 

1159
626
Temla:
När dom är små brukar dom ömsa på större delar av kroppen samtidigt. Nu har jag aldrig haft en dvärgskäggis men jag gissar att samma gäller för dom som för vanliga skäggisar. När den blir äldre så kommer den troligen ömsa mer fläckvis.

2052
780
psyjoh:
Mina två stora vanliga skäggisar brukar ömsa hela kroppen på en gång, ben för sig, svans för sig och huvudet för sig. 

544
425
Gibblo:
Nu är jag inte om detta gäller ödlor också, så någon mer kunnig inom området får gärna dementera eller bekräfta det.

Men i alla fall, ormar blir gråa innan öms pga att de framkallar en vätska innanför skinnet som ska hjälpa dem att få av det gamla skinnet.
Ormen släpper ut denna vätska någon dag innan öms och blir därför klarare i färgen igen. Man ska heller inte hantera dem under denna tiden för att inte riskera att vätskan läcker ut tidigare än vad den ska.

173
59
mrvikke:
hur varmt ska man ha det i den kalla delen och den varma delen? Svårt att få grepp om för det står olika överrallt 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild