Nadde skrev:
Varför detta motstånd till import?
Är det inte bra att det kommer in friskt blod då och då? =)
Kollar även på den Svenska marknaden men folk är så dåliga på att svara och höra av sig här med tycker jag.
Inte alla men många av dem. Det är mänskligt dock att ha många bollar i luften och att glömma...så är det väl med det.
Motstånd och motstånd :) För mig personligen handlar det mer om att värna & stödja Svenska uppfödare på våran egen marknad, har inget jättestort motstånd till importdjur men kan jag köpa av Svenska duktiga uppfödare så gör jag det alla dagar i veckan framför att vända mig utanför EU :) Men vart folk väljer att köpa sina djur lägger jag egentligen inte så mycket funderingar på, vet att det går att köpa djur över hela Världen men för mig personligen är det viktigt att försöka handla av inhemska uppfödare, som jag nämnde så finns det gott om duktigt folk här i landet!
Det där med att man tar in nytt friskt blod köper jag egentligen inte :P Tror som fluffis att bara för att djuret finns hundratals eller tusentals mil bort behöver inte det betyda att det djuret har "viktigare" blod för arten än det som redan finns här på marknaden, då ska man kunna dokumentera individerna väldigt långt bakåt i tiden & det är i dom flesta fallen väldigt svårt, rentav omöjligt :) Behövs det verkligen nytt blod in i den Svenska ögonfransgecko-aveln? Jag är inte insatt ett dugg i den egentligen men finns inget som indikerar på att arvsmassan som finns är för liten.. Jag vill inte låta negativ, förklarar bara min ståndpunkt i frågan & det är mina personliga tankar & åsikter i ämnet :)
Sen det där med att folk har svårt att höra av sig kan jag hålla med om, men jag har motsatta erfarenheter dock då jag säljer fler djur än jag köper (Inte detta år kanske hahah men annars så..) Och det är fruktansvärt vanligt med människor som verkar intresserade av ens djur man har ute på annons, när det börjar närma sig en slutgiltig affär eller ens telefonkontakt, vipps.. då är dom flesta försvunna tyvärr :/ Det kanske också är en förklaring till varför många vill sälja i Hamm, där köper folk verkligen djur, inte bara frågar & verkar intresserade :)
Mvh Jonas G