Nadde skrev:
Varför detta motstånd till import?
Är det inte bra att det kommer in friskt blod då och då? =)
Ja du, det är en större fråga egentligen :)
Överlag så tycker jag själv att det har gått för långt med vissa arter. T.ex. finns det ormar som ges bort, säljs för struntsummor eller som avlivas bara för att ingen vill ha dem. Jag har själv vandrat den vägen och lärt mig läxan den hårda vägen. Det finns helt enkelt fler djur än vad det finns marknad för. Så är det med väldigt många arter (men inte alla förstås).
Jag säjer inte att en reptil automatiskt kommer att få en dålig ägare bara för att reptilen är gratis eller billig men risken är betydligt större. De flesta köpare tänker efter mer om reptilen kostar en rimlig summa.
Många uppfödare tar gärna in nya reptiler till sin uppfödning, särskilt när det gäller djur där det finns många färgvarianter att välja på. Det är naturligt att göra det men oftast behöver de gamla djuren säljas för att ge plats åt de nya. Och var hamnar de gamla djuren? Kanske i ett jättebra hem, kanske i ett godtagbart hem, kanske i ett hem som tröttnar och som säljer djuret som blir en vandringspokal... Till slut finns det kanske inte ens någon överhuvudtaget som vill ha detta djur. Eller så behåller de det här djuret men säljer ett annat osv osv...
----
Det där med friskt blod är jag skeptisk till. Det finns många ögonfransgeckos i Sverige redan. Det kan man se här på statistiken på terrariedjur.se att de är populära. Hur pass bred genpoolen är vet jag faktiskt inte men det är inte säkert att den breddas pga ett "nytt" djur från Kanada. När man börjar nysta i sånt här kan bli förvånad över hur liten reptilvärlden egentligen är. Det finns ingen som helst garanti för att den importerade ödlan inte är släkt med ödlor som redan finns i Sverige (eller i Tyskland, Holland eller annat valfritt land).
----
De här två frågorna som du ställde hör ihop. Det är jättekul med avel och nya djur, det håller jag med om :) Tyvärr finns det helt enkelt för många som är intresserade av import och avel och för få köpare till det extra antalet djur som blir.
----
Detta är bara min åsikt och självklart gör du som du vill :) Det är tråkigt att du inte får svar från dem du kontaktat. Självklart blir man till sig när man hittar fina djur! Inte alltid lätt med tålamod :) Om du inte har varit på mässan i Hamm så kan jag rekommendera dig att åka dit åtminstone en gång. Det är en upplevelse :)