Import av ödla-funderingar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1686
795
fluffis:
Jonas_ skrev:
Det kanske inte framgick, men jag är då ingen fan av importer :) Snarare tvärtom! Skulle mycket hellre köpa bra djur från Svenska uppfödare, och det gör jag också i väldigt många fall :)

Ville bara ge en förklaring, eller den bästa jag hade på hur det går till ATT importera :) Inte att man bör göra det.

Ahh, sorry. Det var jag som tyckte att du lät lite positiv. Kanske inte så mycket men lite mer än mig i alla fall, haha :)

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Haha ingen skada skedd :) Nej jag är bra mycket mer positiv till Svenska handlare och duktiga uppfödare, finns ju ändå rätt gott om såna i landet :) Inte minst av ögonfransgecko men det går att importera om man vill & anser det är bättre. 

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Nadde skrev:
Tack Jonas! suttit och mailat massa företag idag om offerts på denna service.
Även mailat jordbruksverket och frågat dem hundranitton frågor i ett mail.
Nu väntar jag svar sen får vi väl se.

Ja, men behöver alla djur en vetkoll på Arlanda då?
Låter tokigt, men kanske är så.
Ja, eller så får jag helt enkelt försöka komma iväg till Hamm nästa gång (2015)
Dessförinnan två mässor i Sverige att kanske besöka... =D

Ja, precis gräva i fickorna som är fulla med hål var det ja :P

Får kolla upp möjligheterna inom Eu! Länktips till uppfödare inom Eu tages tacksamt emot (här eller i PM).

Veterinär måste anlitas för att göra artbestämning och allmän kontroll av djurets status. Oavsett art.
Så tänk på att det går ett par tre tusenlappar (eller mer, har ingen aning) bara där.

11
1
Nadde:

Varför detta motstånd till import?
Är det inte bra att det kommer in friskt blod då och då? =)

Att det är coolt? Hah, seriöst? Jag har inte tänkt så faktiskt, mer att jag hittat exakt jag velat i utlandet och fått snabb respons. =)
Tack hur som för eran input, väldigt viktigt att höra andras åsikter om än att jag inte lever mitt liv och fattar mina beslut efter dem.

Jag siktar på att resa till Hamm men det blir inte nu i December.
Kollar även på den Svenska marknaden men folk är så dåliga på att svara och höra av sig här med tycker jag.
Inte alla men många av dem. Det är mänskligt dock att ha många bollar i luften och att glömma...så är det väl med det.
En liten gissning är att en del av dem ska till Hamm och eventuellt väntar på att få bättre betalt för sina djur där än vad de eventuellt får i Sverige. Behöver inte vara så, men men...
Men hur som hittat en jättefin hane än så länge.
Som sagt ingen brådska med att hitta kompisar till honom.
Men ni som verkligen är entusiaster och när ni ser något ni vill ha som är vackert vet ni att man kan bli alldeles till sig kanske ;)

Jag får önska er en fortsatt trevlig måndagkväll! 

1686
795
fluffis:
Nadde skrev:

Varför detta motstånd till import?
Är det inte bra att det kommer in friskt blod då och då? =)

Ja du, det är en större fråga egentligen :)
Överlag så tycker jag själv att det har gått för långt med vissa arter. T.ex. finns det ormar som ges bort, säljs för struntsummor eller som avlivas bara för att ingen vill ha dem. Jag har själv vandrat den vägen och lärt mig läxan den hårda vägen. Det finns helt enkelt fler djur än vad det finns marknad för. Så är det med väldigt många arter (men inte alla förstås). 

Jag säjer inte att en reptil automatiskt kommer att få en dålig ägare bara för att reptilen är gratis eller billig men risken är betydligt större. De flesta köpare tänker efter mer om reptilen kostar en rimlig summa.

Många uppfödare tar gärna in nya reptiler till sin uppfödning, särskilt när det gäller djur där det finns många färgvarianter att välja på. Det är naturligt att göra det men oftast behöver de gamla djuren säljas för att ge plats åt de nya. Och var hamnar de gamla djuren? Kanske i ett jättebra hem, kanske i ett godtagbart hem, kanske i ett hem som tröttnar och som säljer djuret som blir en vandringspokal... Till slut finns det kanske inte ens någon överhuvudtaget som vill ha detta djur. Eller så behåller de det här djuret men säljer ett annat osv osv...
----

Det där med friskt blod är jag skeptisk till. Det finns många ögonfransgeckos i Sverige redan. Det kan man se här på statistiken på terrariedjur.se att de är populära. Hur pass bred genpoolen är vet jag faktiskt inte men det är inte säkert att den breddas pga ett "nytt" djur från Kanada. När man börjar nysta i sånt här kan bli förvånad över hur liten reptilvärlden egentligen är. Det finns ingen som helst garanti för att den importerade ödlan inte är släkt med ödlor som redan finns i Sverige (eller i Tyskland, Holland eller annat valfritt land).
----

De här två frågorna som du ställde hör ihop. Det är jättekul med avel och nya djur, det håller jag med om :) Tyvärr finns det helt enkelt för många som är intresserade av import och avel och för få köpare till det extra antalet djur som blir.
----

Detta är bara min åsikt och självklart gör du som du vill :) Det är tråkigt att du inte får svar från dem du kontaktat. Självklart blir man till sig när man hittar fina djur! Inte alltid lätt med tålamod :) Om du inte har varit på mässan i Hamm så kan jag rekommendera dig att åka dit åtminstone en gång. Det är en upplevelse :)

11
1
Nadde:
Tack igen för att du tog dig tid att svara Fluffis! Så go'! Hur ofta är Hamm, en gång eller fyra gånger per år?

ursäkta mitt korta svar tebax, lite trötter =)

Jag vill ha de gamla djuren! nä då men förstår dina tankar. Väldigt förnuftiga tankar dessutom.

1686
795
fluffis:
Nadde skrev:
Tack igen för att du tog dig tid att svara Fluffis! Så go'! Hur ofta är Hamm, en gång eller fyra gånger per år?

ursäkta mitt korta svar tebax, lite trötter =)

Jag vill ha de gamla djuren! nä då men förstår dina tankar. Väldigt förnuftiga tankar dessutom.

Jag är också trött och på väg i säng. Snart :)
Hammässan går i mars, juni, september och december. Septembermässan är störst.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
När jag tog hem två ögo fransgeckos från USA nu i höstas, använde jag mig av Dutch Dragon Import. Det fungerade väldigt bra och jag hämtade upp djuren i Hamm. Vet att de kan leverera till Danmark men inte till Sverige. Kostnaden ligger på 95-125 € per djur, så det handlade inte om flera tusen där iallafall.

Varför jag valde att att importera dessa, istället för att bara köpa några av de många ögonfransgeckos som redan finns på den svenska marknaden, var helt enkelt för att jag inte hittade det jag ville ha här! Har en passion för gula (och gärna prickiga) geckos och det fanns inte!

11
1
Nadde:
anniemalmros skrev:
När jag tog hem två ögo fransgeckos från USA nu i höstas, använde jag mig av Dutch Dragon Import. Det fungerade väldigt bra och jag hämtade upp djuren i Hamm. Vet att de kan leverera till Danmark men inte till Sverige. Kostnaden ligger på 95-125 € per djur, så det handlade inte om flera tusen där iallafall.

Varför jag valde att att importera dessa, istället för att bara köpa några av de många ögonfransgeckos som redan finns på den svenska marknaden, var helt enkelt för att jag inte hittade det jag ville ha här! Har en passion för gula (och gärna prickiga) geckos och det fanns inte!

Kollat med dem, och kommer kanske använda dem till Hamm i framtiden =)
Tusenlapparna som de omnämnts i tråden innan är nog om man anlitar en djurtransportfirma ifrån Usa-Canada till Sverige.

Jag fick en "quote" igår från ett bolag som fraktar djur ; 10 tusen ungefär skulle de ha...
Så helt uteslutet.

Ja dalmatian är underbara, lite dyra priser på dem i Sverige bara när jag kollat så Hamm blir det framöver! =)

1686
795
fluffis:
anniemalmros skrev:

Det låter som ett väldigt bra pris! Det trodde jag inte ska jag erkänna :)
Jag kollade på deras hemsida och blev påmind om att kund heter klant på holländska. Jag jobbade med holländare tidigare och vi brukade reta varandra med roliga ord :)

Hittar man inte vad man är ute efter i Sverige så får man kika utomlands, så är det ju :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild