podarcis86 skrev:
Ifall någon undrar lagom till nästa år ;) Såhär brukar jag dvala mina skäggisar (vanliga och dvärgar).
Inför dvalning: I december inleds 14 dagar fasta (allt annat; vatten, värme etc som vanligt), gärna avslutning med ett par bad i ljummet vatten för att försäkra sig om att magen är helt tom. Ca en vecka in i fastan brukar jag börja dra ner på ljustimmarna och värmen gradvis tills dvalan är igång. Uv kan vara igång 6-7 timmar per dag om man vill (aldrig gjort det själv, mina djur har alltid legat väl gömda ändå)
Under dvalning: INGEN mat! Nada! Tempen kan skifta lite beroende på hur lång dvala man tänkt köra. Ju högre temp ni har ju större risk är det att ödlan svälter ihjäl så stäng för all del av värmen om ni inte har djuren på balkongen. Nånstans mellan 15-20 grader ska vara lugnt så för enkelhets skull kör rumstemp i 1,5-2 månader. Är ni osäkra på huruvida ödlan lyckats tömma tarmarna så kan man låta en värmespot köra ett par timmar mitt på dagen.
Efter dvalan: Börja höja temp och ljusmängd gradvis tillbaks till de ursprungliga värderna. Mata första gången efter någon vecka, gärna nån liten syrsa till att börja med så att magen hinner igång.
Dvärgar brukar dvala sig själva ganska hårt så det skadar inte att ligga i den lägre skalan för dem vad gäller tempen. Kanske dessutom köra en vecka eller två extra (brukade dvala mina på 14-16 grader i 3 månader).
Ska väl också nämnas att skäggagamer inte dvalar som våra svenska reptiler utan kan komma fram o röra lite på sig då och då. Återigen mata inte!
Bra litteratur: "The General Care and Maintainence" av Philippe De Vosjoil och Robert Mailloux. Visserligen gammal och på engelska men jag tycker att den är mer läsvärd än något jag kommit över på svenska (och tyckte det som trettonåring med så engelskan bör inte vara ett bekymmer)
Peace out o lycka till!
Bra tips!
Jag själv brukar sänka temp och ljustimmar under ca. 3-4 veckors tid och lika lång tid när de ska ökas.
Detta var dock första gången båda mina vuxna dvala, honan har gjort det en gång tidigare.
Har en värmematta igång på andra sidan terrariet mot den dem dvalar på. Då ligger tempen runt 20 grader i hålan där dem ligger. Kanske onödig energiförbrukning?
När de har vaknat upp får de lite vaxmott, dels för att det är lättamält men samtidigt ganska nyttigt. När de kommer igång med insekter ordentligt efter några dagar får de vars en pinkis eller två så de bygger upp lite fett. De verkar må bra hittills och funkade bra på honan sist.