Tiliqua nigrolutea

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Detallic:
Jag har bestämmt mig för att skaffa en ödla och har fastnat för Vattenagamer och Blåtungade skinkar. Men tack vare att Blåtungade skinkar inte behöver ett lika stort terrarium så blir det en skink.

Den jag har fastnat för är Tiliqua nigrolutea. Har märkt att dem inte är så vanliga här i Sverige då det finns ytterst lite information om dem (har köpt lite böcker om Blåtungade skinkar där jag hittar all min information).

Så det jag undrar är om det finns någon uppfödare som föder upp just den eller kanske någon annan underart av Blåtungad skink som man kanske kan prata med. Jag bor i Skåne man har möjlighet att åka längre upp i landet.

Har tänkt skaffa en nästa år.

353
317
panterophis:
Det är nog lättare att hitta andra Tiliqua sp. än T nigrolutea

5
0
Detallic:
Ja jo. Är ju också väldigt förtjust i T gigas gigas som jag också skulle kunna tänka mig.

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag har för mig xcotte här på sidan har bra koll på blåtungade skinkar och hon bor i Kristiandstad har jag för mig.
Det kan ju vara värt att skicka ett pm och fråga :-)

5
0
Detallic:
Okej, ska skicka ett pm och fråga. Tack ^^'

232
95
anamidnatt:

Jag bor i helsingborgsområdet kan man säga, annars var det rätt :) Hogga är gullig som rekommenderar mig :)

Kan också tillägga att jag aldrig ens sett en skymt av nån T. nigrolutea, varken här eller resten av europa, men skaffar du någon av de vanligare arterna så kommer du inte att ångra dig. :D

504
396
Crippa:
En blåtungad skink är en stor ödla och behöver ett stort terrarium :)

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Tiliqua nigrolutea har jag inte sett till salu. Däremot så finns det andra arter du kan kika på.
(Populärnamnet "Blåtungad skink" används för övrigt till flera arter, så det är en enbart olika underarter.)

Några arter & underarter som är vanliga:
Tiliqua scincoides scincoides
Tiliqua scincoides intermedia
Tiliqua gigas gigas
Tiliqua gigas evanescens
Tiliqua sp. "Irian jaya"

Personligen har jag en Tiliqua s. intermedia som är svenskuppfödd. Man får tänka på att blåtungade skinkar kan bli rätt så stora, även om de såklart inte behöver speciellt stort höjdmässigt. Men någon kvadratmeter terrarieyta får du nog räkna med.

Bra att du köpt lite litteratur så att du kan fördjupa dig innan du skaffar en. Det finns mässor i skåne (Expo syd, tropikmässan i Malmö) samt att du har det relativt nära till mässorna i Danmark. Så du lär inte ha några problem att få tag på en ödla nästa år. Ställ gärna eventuella frågor du funderar på, det finns flera med blåtungade skinkar här på sidan som kan ge dig bra med svar och tips.

5
0
Detallic:
Storleken på ödlan är en av anledningarna till att jag hellre vill ha en Blåtunga än t.ex en Leopardgecko. Storleken på terrariumet kommer också bli stort. Längden kommer bli minst det dubbla av skinkens längd (som fullvuxen). Ska också försöka gå på Tropikmässan nu nästa år (30:e maj om jag inte misstar mig). Tack för alla svar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild