Bra föda för Leopardgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
eddiievendin:
Hej, jag har sedan någon månad tillbaka införskaffat mig 2 leopardgeckos. 
De är ca 3 och 4 månader gamla, hona och hane. 
Jag har dock lite svårt att hitta någon bra och vettig föda till dem. 
Jag har kört på små syrsor ända från början.

Tydligen så är det svårt att få tag på små syrsor i djurbutikerna där jag bor. 
Och idag fick jag istället köpa stora syrsor för att dem ska ha nånting att äta iallafall.
(Mjölmaskar uppskattades inte så värst mycket.) 
En av mina frågor är blandannat om mina fortfarande ganska små ödlor kommer kunna äta en fukllvuxen syrsa. 
Och vilka andra sorters insekter finns det som är lättillgängliga och bra för mina ödlor
Har hört att många leopardgeckos tycker om Zophobas men vet inte hur nyttigt det  är. 
Har inget emot att börja föda upp insekterna men det får inte vara så tidskrävande eftersom jag jobbar ganska sent om dagarna.
(kan vara bra att veta att jag egentligen hatar insekter, så rekommendera gärna inte den med obehagligast utséende tack.) 

Många krav, jag vet. 
Tack på förhand! :D 

1159
626
Temla:
Dubia kackerlackor. Perfekt föda, mycket matigare och nyttigare än syrsor också.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Här är lite intressant läsning: www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=e_macularius

Den där insektsfobin får du nog försöka jobba med då du har en insektsätande ödla :)

3
0
eddiievendin:
Tack för tipsen!
Kollade nyss en kort film om att föda upp dubia, verkar inte vara något svårt alls ju.

Haha, Ja Jonas, men det är dem som hoppar upp i ansiktet på en som är svåra ^^

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Det som är bra med råttor i frysen.. dom har redan hoppat färdigt..

Lycka till med din ödla :)

181
110
Stina:

www.firemon.se

gå in o se där på foderinsekter. Bra priser o har små buffaloworms, mjölmask, syrsor, dubia m m

(veta att många leouppfödare uppskattar denna leverantör )

429
254
JACLAR123:
Stina skrev:
www.firemon.se

gå in o se där på foderinsekter. Bra priser o har små buffaloworms, mjölmask, syrsor, dubia m m

(veta att många leouppfödare uppskattar denna leverantör )

Inte bara leouppfödare, utan också alla andra runt omkring också. Det är de bästa foderdjuren och billigaste på markanden. Tvivla inte på att köpa av dem. De är super bra! :D

2052
780
psyjoh:
För att svara på frågan om de klarar av att äta en fullvuxen syrsa så beror det helt och hållet på hur stor ödlan är och inte ålder. Min leo tog både muspinkis och en fullvuxen dubia hane när han var ca. 5 månader. Men han var rätt stor i växten då min lille Leo ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild