Dabbagam rädisa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
wunder:
Tjena, en snabb fråga bara. Precis som topic, går det att mata dabbagamen med rädisor? Har läst att dom ska innehålla bra med kalcium och andra vitaminer. Men jag tar det säkra före det osäkra och frågar här. :)

Tar gärna emot tips på lite andra saker man kan mata dabbagamen med :)

Brukar ge paprika, romansallad, ruccolasallad, sparris, testade endiver sallad men han visade inget intresse, ärtor, majs inget intresse där heller.

85
15
Gnasher:

Hej hej

Nu är jag ingen expert - men har under flera år varit på jakt efter en dabbagam (ville ha en Ornata, Occellata eller Thomasi) - och fick då äntligen tag på en Thomasi för två veckor sedan, men har varit aktiv läsare på forum och Facebook grupper för dabbisar under flera år, för att vara förberedd:-)

Vad jag har läst så kan man ge det mesta i grönsaks och fruktväg, med undantag för Spenat och grönkål som har hög oxalsyrahalt, vilket hämmar kalkupptagning.

Har kollat några Amerikanska Uro-länkar nu, där en del uppfödare har rädisor med i vanliga kosten och andra ger det ibland. Men jag skulle tro att man ska hantera rädisorna som med morötter, någon gång ibland (en gång i veckan) och att man också kan ge blasten, men den har en pepprigsmak så det är inte alla som gillar den.
för andra mattips tycker jag den här SVenska sidan är bra www.horsfieldii.com/dabbmat.html förut hade Roslagstullsdjursjukhus ett bra caresheet, som jag nu inte kan hitta, verkar som om de tagit bort den.

men jag sparade ner den förra veckan som pdf, så om du drar ett PM till mig med din mailadress kan jag maila över den:-)

2
0
wunder:
Vilket bra svar. :) Ska testa ge lilla Lennart lite rädisor så får vi se hur det går. skickar ett PM med min mail!

44
9
Johan_86:
Det finns en toppen bra grupp på facebook som jag rekommenderar alla som är intresserade av dabbagamer att bli medlem i, UROMASTYX CLUB. Där finns massa länkar och även en toppen bra matlista där i princip alla vanliga grönsaker som finns i handeln står med (även de man inte ska ge). Dessutom är de flesta stora uppfödarna i både USA och europa med och svarar gärna på frågor.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

www.evidensia.se/djurkliniken-roslagstull/djurslag/reptil/skotselrad/skotsel-av-dabbagam

85
15
Gnasher:
Ah vad bra de har lagt ut skötselråden igen :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild