Mrjansson92 skrev:
hmm, okej, så vad jag har för lampa spelar ingen direkt roll för växterna? har en exo terra 13w lågenergilampa nu, borde det funka med den eller måste jag byte eller lägga till mer eller så? =)
Absolut spelar det roll men det är annat än färgtemperatur du måste titta på. Det finns ingen exakt parameter på hur bra för växter en lampa är (det bästa är kanske PUR (Photosynthetically Usable Radiation)-värdet, men det hittar man inte utskrivet på någon förpackning och ska det vara helt opimalt måste du titta på varje enskild växts klorofyll och i praktiken blir det mer eller mindre omöjligt). Generellt bör du titta på lampans färgspektrum (vilket ibland, men långt från alltid, syns på förpackningen) och försöka hitta lampor med mycket energi vid de våglängder som växter använder för fotosyntes och lite vid de våglängder som växterna reflekterar (även om det inte är hela sanningen, man kan som sagt göra det nästan så invecklat man vill). Ett högt CRI-värde i förhållande till solljus är en siffra som man nästan alltid kan få reda på och kan vara en indikation på att ljuset är bra för växter men det måste inte vara så och använder man lampor som fokuserar energin på ett smalt spektrum men på de våglängder som används för fotosyntes kan du ha ett dåligt CRI-värde men ändå lampor som fungerar bra för växter.
Enklast är nog att satsa på välbeprövad växtbelysning och skippa de allra svåraste växterna. Även om en lampa inte är helt optimal för växter behöver det ju inte betyda att de inte trivs heller. Min poäng var mest att "växter älskar kelvin" inte stämmer.
Edit: Sen är så klart ljusstyrkan en väldigt viktig del i det hela, det ovan handlar bara om att inte slösa energi på våglängder som inte växten har någon större nytta av.