Giftorm, vad krävs?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

741
681
Binks:
Känns som de är väldigt mycket spekulationer och "hört på ryktesväg" i både de fallen här.
Den med kobran är jag osäker på om de är samma person som jag tror det är, men om det skulle vara då så har jag då aldrig hört att de skulle vara nån misskötsel och personen är en väldigt respekterad person inom hobbyn.

Andra fallen med den som vart biten och vart av med sina djur så var det alltså 2 helt olika incidenter.
Att han vart av med djuren var inte pågrund av misskötsel utan helt andra saker.
Om det var misskötsel så skulle de isåfall inte låtit han ha kvar vissa djur, vilket han har.

478
592
Rottenroth:
Den här atra har tagit bort sitt konto, verkar vara något troll.

Har aldrig hört att göteborgaren ska ha dålig skötsel och som andra säger är han en välrespekterad snubbe i hobbyn dessutom.

Medlem i SHF
25
55
Gylfen:
Personen i Göteborg sköter sina ormar finfint, och det finns inga tecken på misskötsel där.
Ormkroken var inte för lång utan matpincetten. Han matade och kobran kastade sig framåt från liggande position, vilket han ej var beredd på då han aldrig har sett en kobra huggit så.
Vart kommer min information ifrån? 3-4 hembesök hos mannen :)

9
26
Baxter:
Vid snabb överblick så verkar det ju som tråden gått väldigt off topic !

12
14
Kobramannen:
I Gbg krävs inget särskilt tillstånd för giftorm. 
Ålder och erfarenheter är ju bra att ha och det får man allteftersom. 
Tar dock lite längre tid än att bara köpa allt på en gång. 

Medlem i SHF
294
662
viper66:
Ang götelabörjarn så har jag hört både ris och ros. Men min personliga uppfattning är att han är en kille/gubbe med koll.

12
14
Kobramannen:

Har med hört både ris och ros om honom ;) 
Väldigt offtopic men intressant för en del kanske.
Hade ju varit bättre om kommunerna inte hittar på egna regler och att vi i hobbyn kämpar på för att det skall bli bättre med allt i hobbyn.
Att tro saker är ju inte att veta 

128
44
scienta:

Jag har ett litet frågetecken i ämnet:

Nog för att lokaler med giftormar ska vara rymnigssäkra enligt lag, men måste de ha ett helt eget rum? Jag hittar ingenting om just detta i jordbruksverkets föreskrifter, men det står med i SHR's guide.

Det är såklart väldigt bra ur säkerhetssynpunkt, men jag undrar om det är lag eller inte på eget rum till giftiga ormar?

154
87
MaryJanee:
scienta skrev:
Jag har ett litet frågetecken i ämnet:

Nog för att lokaler med giftormar ska vara rymnigssäkra enligt lag, men måste de ha ett helt eget rum? Jag hittar ingenting om just detta i jordbruksverkets föreskrifter, men det står med i SHR's guide.

Det är såklart väldigt bra ur säkerhetssynpunkt, men jag undrar om det är lag eller inte på eget rum till giftiga ormar?

Kommunala regler gäller, men antar att den delen är ganska lik för dom flesta kommuner :P

På min kommuns hemsida "Terrariet hålls låst.
Förvaringen av ormen sker i särskilt utrymme i bostaden som inte har annat användningsområde än förvaring av terrarier och som hålls låst då ormhållaren inte befinner sig där. Utrymmet hålls omöblerat eller sparsamt möblerat.
Bostadens ventilationskanaler, golvbrunnar och dylikt är spärrade med väl förankrade nät eller motsvarande. Fönster i utrymmet som förvarar terrarier ska hållas stängda.
Varje terrarium är märkt med artens latinska och svenska namn. Varje terrarium innehåller endast en art.
På dörr till utrymme med terrarier finns en skylt med texten: "Varning giftorm. Obehöriga äga ej tillträde. Bett kan medföra fara".
Andra försiktighetsåtgärder vidtas som är nödvändiga."

Nedanför står det även "Bästa alternativ för förvaring av terrarier med giftorm är en lokal i byggnad för
annat ändamål än bostäder. Förvaringsrummet bör då ha någon form av sluss."

128
44
scienta:

MaryJanee skrev:

Kommunala regler gäller, men antar att den delen är ganska lik för dom flesta kommuner :P

Ok, då har jag förstått rätt att det i alla fall inte står med i lagtext. Kommunala regler verkar avvika, då jag efter en smärre sökning insåg att vissa kommuner inte har någre föreskrifter alls kring orm-hållning.

Min egen kommun är rätt diffus i frågan (det här är det enda jag hittat):

* Rummet där terrariet finns ska vara rymningssäkert. Terrariet där du har djuren ska vara låst.

*Det ska finnas en skylt på dörren till rummet där ormen/ormarna förvaras där det står att terrariet innehåller giftormar. På skylten ska det också stå vilken art eller vilka arter som du har i terrariet.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild