Giftorm, vad krävs?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

741
681
Binks:
Kuhlinskan har koll på grejerna han. ;)

34
29
Olmen:
viper66 skrev:
Ni som tjatar om serum mm. Är det ingen av er som har tittat på antidot registret? Serum förvaras inte bara på scheele.

Att serum mot vår svenska huggorm lagras på fler platser är föga förvånande. Jag pratar givetvis om övriga serum.

Medlem i SHF
294
662
viper66:

34
29
Olmen:
V. berus igen.

34
29
Olmen:
"Ormserum mot huggormsbett finns tillgängligt runt om i landet på de större sjukhusen men tillgängligheten kan variera stort och det är viktigt att varje sjukhus har en aktuell förteckning över vilka ormsera som finns tillgängliga. Observera bäst-före datum. Apoteket Scheele i Stockholm har ett centralt lager av ormsera och härifrån kan man rekvirera serum vid behov. Ormserum från apoteket Scheele kan nå fram till alla sjukvårdsinrättningar runt om i Sverige inom 4-6 timmar vid akutrekvisition."
www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1674

"Serum är en dyr produkt och lagret på Scheele är värt flera miljoner kronor. Eftersom serum har en begränsad hållbarhetstid har man av kostnadsskäl beslutat sig för att bara ha ett lager i Sverige."
www.dn.se/nyheter/sverige/man-dor-inte-pa-en-kvart-av-kobrabett/

Medlem i SHF
294
662
viper66:
Hur många skärmdumpar vill du ha innan du har fått in det att det fnns på olika ställen i landet.

34
29
Olmen:
Ta en till.

Medlem i SHF
294
662
viper66:
så där då. och alla 3 substanser är för viperor. där ibland berus, aspis och ammodytes

34
29
Olmen:
Men Patrik precis som jag skrev ovan är det inte konstigt att det finns motgift mot vår svenska huggorm på fler platser. Jag pratar om alla andra serum.

Medlem i SHF
294
662
viper66:
scheele är huvudlagret ja visst.. men vipertab viperfav och eu viper venom antiserum 
funkar ju på en hel rad olika arter.. och där med inte ett motgift för berus gift. utan ett polyvalent serum som funkar på sjukt många arter som hålls i hobbyn. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild