Gnasher skrev:
Blev intresserad av tråden att slå en titt på vad som gäller i Enköpings kommun som jag bor i -gäller dock inte mig som bor ute på landet (ska iochförsig inte ha några fler ormar då min bättre hälft säger nej - oh yeah I'm whipped :-))
Som jag kan tolka det är det tillstånd som gäller för alla ormar, gift som "ogift":-) inom detaljplanerat område - krävs alltid tillstånd, och villkoren är noggrant specificerade.
Innehavaren ska vara myndig, terrarierna ska vara utformade så att rymning inte kan ske, ventilationskanaler och golvbrunnar försedda med nätspärrar.
För giftormar tillkommer ytterligare villlkor. Ägaren har skyldighet att se till att användbart serum finns att tillgå på näraliggande sjukhus eller apotek, miljö- och byggnadsnämnden ska underrättas om var serum finns, och såväl polis som räddningstjänst ska underrättas om var giftormar finns.
De extremt farliga giftormar som ormexpertis anser att över huvud taget inte bör få hållas av privatpersoner, får enligt villkoren inte hållas i hus där det finns bostäder. Det blir alltså inget generellt förbud mot dessa giftormar, men farorna med dem, och att det är nödvändigt med en noggrann prövning om tillstånd begärs, framgår klart.
Om skorpioner, giftödlor, giftspindlar och andra giftiga terrariedjur säger riktlinjerna för tillstånd till djurhållning ingenting.
Samma blankett skall användas som för häst, nötkreatur, svin, get, får, fjäderfän(ej sällskap) & pälsdjur ( ej sällskap)
De här kraven är helt orimliga och om nån är intresserad tycker jag att ni ska överklaga. Serum tex hålls ingen annanstans än Apoteket Scheele i Stockholm.