Hej allihopa
jag har själv inte spindlar (utan det är ödlor som gäller)
men jag har personlig erfarenhet av spindelbett, jag vet inte, eller iallafall hoppas, att den spindel jag skall berätta om inte hålls inom hobbyn.
Loxesceles recluse - Violinspider/Recluse spider. Klassad som en av världens 10 dödligaste spindlar
Jag blev biten i Krüger park i Sydafrika för snart 3 år sedan och jag har fortfarande men efter det.
jag blev biten på 2 ställen samtigit antagligen av 2 olika spindlar, det var på kvällen runt kl 8, när jag under middagen var tvungen att gå ett ärende till vår bungalow (hämta napp till min dotter tror jag).
jag märkte inte betten själv mer än att det började klia lite, på sidan av höger hand ner mot handleden på lillfingersidan och på benet på höger utsida av knäet. tänkte inte mer på det, vid tre tiden på natten vaknade jag av att jag mådde illa, spydde inte, men illamående, huvudvärk och var alldeles matt i kroppen, kändes som jag blivit överkörd. dessa symptom satt kvar fram till 12 tiden när de successivt släppte och försvann, handen och knäet hade röda rodnader.
de närmaste dagarna efter blev det som brännblåsor på båda ställena, i storlek av en 5 krona. Som svartnade och sprack och luktade illa och gjorde ONT. Efter 4 dagar gick jag till doktorn och fick antibiotika mot infektionen och en salva för att lindra smärtan ,- mot själva giftet finns inget serum. Lager för lager hud ”frättes” sönder, sved, gjorde ont och det luktade död i ca 4 veckor innan det stabiliserade sig och ny hud började få grepp.
Jag fick det närmaste året konstiga attacker av illamående, huvudvärk mm som bara kom och satt i 12-15 timmar, läkaren sa att jag inom ca ett år kunde få nya fläckar på andra ställen av kroppen där giftet från spindeln kunde slå igenom. Inga sådan fläckar har jag fått men där jag blev biten har fortfarande mörka fläckar ca 5 krona stort område. Samt att jag haft domningar i storlek av en handflata i huden som flyttar runt sig på hela kroppen, låret, magen, ryggen som sitter i några veckor dessa fenomen kan också härledas till spindelbetten
några bilder på bett finns på
www.sareptiles.co.za/forum/viewtopic.php?f=45&t=10905