Bästa terrarierna på marknaden?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2052
780
psyjoh:
Tack för länken anders. Är det någon här som har erfarenhet av dessa pro-cage?

1685
794
fluffis:
Mr_B skrev:
Hur är ventilationen i Pro cages om nån sett dessa i verkligheten?

Tycker inte det finns mycket annat än urfrästa spår som ser gigantiska ut, men kanske finns finmaskigt nät på utsidan mellan luckan o spåren. Annars ser de burkarna helt ok ut enligt mig. Priset va inte snordyrt heller. 

Var det inte sådana burkar som Snakedude69 här på forumet skaffade?

Hittade en annan tråd som handlar om både Herptek och Procages. Det finns dessutom en video om Procages.
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=530

379
399
Mr_B:

fluffis skrev:

Var det inte sådana burkar som Snakedude69 här på forumet skaffade?

Hittade en annan tråd som handlar om både Herptek och Procages. Det finns dessutom en video om Procages.
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=530

Ska kika lite närmare på videon. Har missat den i den tråden.  

Edit: Den gav svar på min fråga om ventilationen. Tackar för det. :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag tycker att egenbyggda terrarium i formplyfa är det absolut bästa på marknaden! Man får bestämma själv hur det ska se ut, vilka mått det ska ha, hur mycket ventilation osv osv.. Även enkelt att skruva fast inredningen så den ligger på plats, om man har större ormar iaf. 

Men viktigt är vad som ska bo i burken givetvis, är det ormar vi pratar om Jonas?

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Många bra svar här ser jag =)

Har en aspidelaps lubricus och en albolabris, dessa är ungdjur och bor i små terrarium för tillfället men fram över blir det ju givetvis att köpa större.

Tanken är då att köpa rätt med en gång och att man sedan fyller på med fler burkar från samma serie om man skulle skaffa sig fler djur vilket som ni vet är ganska lätt hänt ;)

Så tänkte köpa 2st till lubricus och skaffa en hona till hanen jag har nu, lämplig storlek på dessa är runt 60x40x40 och sen nåt större och fram för allt högre till palmisen, typ 1m höjd och lite vettig bottenyta kanske runt 80x60.

Googlar runt för fullt nu och jämför priser osv, återkommer med fler frågor.

15
15
automatiq:
Skulle jag köpa nya terrarier till mina djur så skulle det bli Lanzo herp cages eller Herptek. Jag kör på Herptek och HPterra burkar nu och jag kan verkligen inte klaga. Positiva egenskaper är bland annat att jag kan flytta en 180cm burk helt själv. Man kan stapla dessa direkt på varandra man behöver inte köpa någon ställning. Man kan borra och dona hur mycket man vill. Sist men inte minst så ser det skitsnyggt ut och enhetligt. Dessutom så ser man inte till alla kablar och skit som ser så tråkigt ut. Kostar det gör det men det är det helt klart värt.

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
automatiq skrev:
Skulle jag köpa nya terrarier till mina djur så skulle det bli Lanzo herp cages eller Herptek. Jag kör på Herptek och HPterra burkar nu och jag kan verkligen inte klaga. Positiva egenskaper är bland annat att jag kan flytta en 180cm burk helt själv. Man kan stapla dessa direkt på varandra man behöver inte köpa någon ställning. Man kan borra och dona hur mycket man vill. Sist men inte minst så ser det skitsnyggt ut och enhetligt. Dessutom så ser man inte till alla kablar och skit som ser så tråkigt ut. Kostar det gör det men det är det helt klart värt.

Kul med lite egna erfarenheter !

Jo är inne på herptek eller Lanzo som också verkar väldigt trevliga, finns många alternativ vad det gäller belysning och värmekälla så tar en stund innan man får ihop vad som passar och vad det kostar. Så lite research återstår. HP-terra har jag inte sett innan men verkar ju absolut intressant! Har du handlat därifrån och isåfall funkade det bra ,hur är det med fraktkostnader osv?

Att det blir cleant och enhetlig är också väldigt viktigt för mig, sparar plats och ger ett organiserat intryck :) 

Gillar magnet(?)låsen som lanzo använder sig av och snyggt integerade t5or i taket osv.Verkar kompakt och genomtänkt.
Har ju värmemattor och lite fina reflektorer (lyxdome tror jag dom kallades för) så hade varit trevlig och kunna återanvända sig av dess. Funkar det på Herpteken? Dessa säljs ju även i sverige vilket kan vara smidigt.

Fick intrycket av att det var lite sämre finnish (rent visuellt) på procages burkarna med lite fula märken osv vilket jag inte vill ha! Dessutom var ju priset ungefär det samma som hos dom konkurerande märkerna så blev lite tveksam till procages.

Tycker det kan vara svårt o veta exakt hur mkt effekt man vill ha i mattor osv för att uppnå rätt temperatur, i dom flesta burkarna jag har haft har jag fått prova mig fram en del, men det kanske tillverkarna kan hjälpa en med. Vill uppnå ca 26-27gr i aspidelaps terrariena och närmre 30gr hos palmisen, och så att de skilljer ett par grader upp och ner beroena på var i terrariet ormen befinner sig. Och finns det möjlighet att montera någon snygg bergsbakrund ala back to nature så är det ett klart plus. Vill sträva efter att uppnå en så naturlig miljö som möjligt för djuret även rent visuellt inte bara termo/fuktighets mässigt.

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Tror jag mer eller mindre bestämt mig för Herptec nu verkar vara genomtänkta och välbygda. Det verkar också gå fint att återanvända mina lampor och värmemattor, och dom saluförs i sverige vilket är smidigt.

Hp terra verkar ju bra också , gillar aluramen mot det svarta! Dessa var dock dyrare och kan inte hitta något info om hur dom har tänkt sig med värme och belysning... Hur har du löst detta automatiq?

15
15
automatiq:
Herptek är ett mycket bra val. När det kommer till Hp terra så använder jag mig utav de beiga modellen som ser väldigt mycket ut som Herptek och inte de svarta. Dessa köpte jag begagnat här i Sverige så jag har ingen aning på fraktkostnader och dylikt som du undrade i den andre posten. Jag kan inte svara på din fråga om dina lampor kommer passa i lamphållaren i herptek. Själv tror jag att jag har exoterras small lampskärm till herpteksen och sedan led ljus i alla burkar. På tal om Procages så har jag hört en del som är väldigt nöjda och sedan andra som upplevt dom som rangliga med tiden. Det har även kommit en ny tillverkare av burkar som ser riktigt bra ut och som bygger efter dina egna mått. Jag har inte kollat upp priser hos dom ännu eller fått referenser men de heter www.wma-terraconcept.de.

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Har försökt sammanfatta detta lite nu.

Herptek

60x60x35     2st
90x60x100   1st

Summa: 5553:-

Då saknar jag belysning och värmekälle vilket jag dock tror jag kan lösa med grejjer jag redan har hemma. Dom är väl förberedda för att placera matta under?

---------------

Lanzo

60x50x40    2st
100x60x80  1st

Inklusive lås, värmepanel i botten och t-5 belysning i taket.

Summa: 8055:-

WMA

60x50x40 2st
80x50x80 1st

Inklusive: Led ramp 32cm för dom små och 55cm led för det stora, integrerad bottenvärmare och LR thermo controll 2.

Summa: 9591:-

--------------------------------

Alla priser är exklusive frakt så vet inte vad det kan landa på i slutändan. 

Känner att procages går bort då kvaliten verkar lite sisådär och dom kostar ju lika mycket som herptek i princip.

Gillar WMA starkt men att dom kostar dubbelt så mkt avskräcker ju en hel del.

Vet någon var man kan köpa låsen som lanzo använder sig ut av löst?

Nu förutsatte jag att det inte är nån frakt på herptek (förutom bensinkostnad) då dom säljs i Sverige (malmö) om jag inte minns fel.

Någon som vet hur stora gliper det är i dessa mellan skjutglaset så man slipper täta med list?

Och för att besvara Anders frågeställning så kommer lubricus terrarriena att försöka efterlika klimatet i sydra namibia och pamisen västra malaysia.

Mvh

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild