automatiq skrev:
Skulle jag köpa nya terrarier till mina djur så skulle det bli Lanzo herp cages eller Herptek. Jag kör på Herptek och HPterra burkar nu och jag kan verkligen inte klaga. Positiva egenskaper är bland annat att jag kan flytta en 180cm burk helt själv. Man kan stapla dessa direkt på varandra man behöver inte köpa någon ställning. Man kan borra och dona hur mycket man vill. Sist men inte minst så ser det skitsnyggt ut och enhetligt. Dessutom så ser man inte till alla kablar och skit som ser så tråkigt ut. Kostar det gör det men det är det helt klart värt.
Kul med lite egna erfarenheter !
Jo är inne på herptek eller Lanzo som också verkar väldigt trevliga, finns många alternativ vad det gäller belysning och värmekälla så tar en stund innan man får ihop vad som passar och vad det kostar. Så lite research återstår. HP-terra har jag inte sett innan men verkar ju absolut intressant! Har du handlat därifrån och isåfall funkade det bra ,hur är det med fraktkostnader osv?
Att det blir cleant och enhetlig är också väldigt viktigt för mig, sparar plats och ger ett organiserat intryck :)
Gillar magnet(?)låsen som lanzo använder sig av och snyggt integerade t5or i taket osv.Verkar kompakt och genomtänkt.
Har ju värmemattor och lite fina reflektorer (lyxdome tror jag dom kallades för) så hade varit trevlig och kunna återanvända sig av dess. Funkar det på Herpteken? Dessa säljs ju även i sverige vilket kan vara smidigt.
Fick intrycket av att det var lite sämre finnish (rent visuellt) på procages burkarna med lite fula märken osv vilket jag inte vill ha! Dessutom var ju priset ungefär det samma som hos dom konkurerande märkerna så blev lite tveksam till procages.
Tycker det kan vara svårt o veta exakt hur mkt effekt man vill ha i mattor osv för att uppnå rätt temperatur, i dom flesta burkarna jag har haft har jag fått prova mig fram en del, men det kanske tillverkarna kan hjälpa en med. Vill uppnå ca 26-27gr i aspidelaps terrariena och närmre 30gr hos palmisen, och så att de skilljer ett par grader upp och ner beroena på var i terrariet ormen befinner sig. Och finns det möjlighet att montera någon snygg bergsbakrund ala back to nature så är det ett klart plus. Vill sträva efter att uppnå en så naturlig miljö som möjligt för djuret även rent visuellt inte bara termo/fuktighets mässigt.