Ny Slöjkameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
1
Moondrip:
Ja jag tänkte installera mer klätterdon. Nja helt liten är han inte - Kroppen är ca 10-11 cm iallafall =)

Nu vet jag inte hur mkt dem växer men det blir väl terrariebyte i vinter/vår när han tjockat på sig mer och drar till med Exo-Terras högsta a 90cm

1159
626
Temla:
Nu kommer säkert många inte att hålla med, men efter att ha haft några kameleonter så är min erfarenhet att de behöver rätt breda terrarier, inte bara höga. Mina har nästan uteslutande rört sig högst upp och i princip nästan aldrig vistats längre ned än ett par grenar. Däremot har det glatt rört sig sidledes, dvs från sida till sida högt uppe i terrariet. Pga detta har jag aldrig riktigt förstått det där med att dom ska ha höga smala terrarier. De verkar hellre behöva breda terrarier, dock inte sagt att dom inte ska vara tillräckligt höga också, men i och med att dom vill sitta högre än de varelser som rör sig utanför terrariet - människor och ev. andra husdjur - så är det ju isåfall bättre att ställa terrariet på något så det kommer upp en bit istället för att ha ett ultrahögt terrarium. Eller? Om du ändå ska köpa nytt snart så skulle iallafall jag personligen satsa på ett 90x90 Exo-Terra om det är den typ av  terrarium du vill ha. 

Kommentarer och åsikter om mina funderingar är välkomna! Skriver bara vad jag själv har upplevt med mina men kanske ni har andra erfarenheter?  

903
510
Evanjeline:
Jag tror du har rätt temla. Jag tror inte bara det stämmer med kamelonter heller. Terrariumen står oftast ganska lågt, men  sätter man upp dem så de hamnar i huvudhöjd med oss och är bredare istället tror jag de kan ha mer nytta av dem. Sen är det ju bäst om de har både höjd och bredd, men större är väl alltid bättre.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Temla skrev:
Nu kommer säkert många inte att hålla med, men efter att ha haft några kameleonter så är min erfarenhet att de behöver rätt breda terrarier, inte bara höga. Mina har nästan uteslutande rört sig högst upp och i princip nästan aldrig vistats längre ned än ett par grenar. Däremot har det glatt rört sig sidledes, dvs från sida till sida högt uppe i terrariet. Pga detta har jag aldrig riktigt förstått det där med att dom ska ha höga smala terrarier. De verkar hellre behöva breda terrarier, dock inte sagt att dom inte ska vara tillräckligt höga också, men i och med att dom vill sitta högre än de varelser som rör sig utanför terrariet - människor och ev. andra husdjur - så är det ju isåfall bättre att ställa terrariet på något så det kommer upp en bit istället för att ha ett ultrahögt terrarium. Eller? Om du ändå ska köpa nytt snart så skulle iallafall jag personligen satsa på ett 90x90 Exo-Terra om det är den typ av  terrarium du vill ha. 

Kommentarer och åsikter om mina funderingar är välkomna! Skriver bara vad jag själv har upplevt med mina men kanske ni har andra erfarenheter?  

Jag har precis samma erfarenheter när det gäller trädlevande pytonormar, bättre med breda terrarium än höga, smala som det alltid pratades om för några år sen.. Enklare att få till temp.zoner i ett lägre & bredare terrarium också. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild