Observera att jag refererar till information som finnes på bluetongueskinks.nets forumsearch.
För ett ungdjur under 1 år bör 60% vara en renare proteinkälla (dvs kött av alla dess slag, insekter, snäckor sniglar, den mytomspunna hundmaten) och 40% grönt. I synnerhet om de ska dvala är detta viktigt för att skelett och den vuxna storleken ska vara så nära naturen som möjligt.
För ett äldre djur 1+ år bör man öka grönsaksmängden så att den istället ligger på 60% medan proteinkällan ligger på 40%. Detta är vida diskuterat i skinkvärlden, de verkar trivas bra med båda delarna egentligen då de är väldigt tåliga små opportunister.
I Australiens lite mindre ökenlika trakter där några scincoides hör hemma så äter de mer proteinrik kost under våren och betydligt mer grönt och frukt under hösten då t.ex. mangoträden tappar sin frukt. Men de äter även roadkills och som tidigare nämnt smyger de gärna in i hus och snor mat för husdjuren i mer bebyggda områden.
-------------
Kan tipsa om att de gillar färgglad mat, oftast röd, men ju mer ju roligare ser de ut när de äter den :)
Kattmat men inte hundmat innehåller Taurin, samma som i energidrycker, som kattdjur behöver men inte så många andra levande varelser i större mängd. Det finns inte belägg för att detta skulle vara skadligt för skinkar, men de flesta håller sig undan den på grund av denna välkända tillsats. Kattmat är ibland mer fettrik, så den ges till väldigt avmagrade ödlor i mycket dåligt skick om de inte kan hantera övrig mat men behöver lägga på sig några gram snabbt och även få lite mineraler i sig till skelettet.
Till hundmatsdebatten, den är väldigt infekterad med åsikter formade av händelser i djurmatsindustrin från vitt spridda källor, "experter", och generell försäljningspropaganda över ett 40-tal år. Jag är noggrann med att läsa innehållsförteckningar, men även om jag har biologi i botten av min utbildning är ämnet mycket svårt av ovan nämnda anledningar. Många tycker inte att hundar eller reptiler ska äta konstiga köttslamsor och inälvsmat, medan detta är en otrolig delikatess för människor i stora delar av världen. En mycket subjektiv åsikt som brukar inverka starkt på debatten kulturellt, som jag tycker vi ska försöka undvika :)
Jag har blivit tillsagd att undvika blötfoder med för mycket utfyllnadsämnen, socker eller höga mängder salt och aska mer än 2.0%. Men sedan finns det typer som matat sina ödlor med "skräp"Pedigree och har dem utomhus året runt i enorma anläggningar i över 20 år redan, som inte haft problem med Metabolic bone disease eller många deformerade små som de som mixtrar med mer avancerade saker.
Jag tror att ju oftare man byter runt deras foder kring 60/40 ramarna, ju mindre är risken att man ger dem fel eller att de missar ett spårämne de behöver. Samma för oss människor, egentligen. Det är därför det är så roligt att ge dem mat varje gång! :D
------
RichardC har pedigree fodret, moderatorn Norm (ElLobo) har koll på alla näringsrelaterade saker till blåtungade skinkar med otroligt avancerade förklaringar, om ni har intresse för debatter. Båda är moderatorer och väldigt trevliga.