Stapla Exoterra. Belysning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

32
1
Zmeika:
Hej!
Jag planerar att skaffa två exoterra terrarium med måtten 90.45.45 och stapla dem på varandra. 
Tänkte köpa till häftande värmematta till varje. Jag har nu två oklara punkter. 

1. Hur ska jag göra med belysning och extra värme? 
2. Vad för watt behöver mattan vara om underlaget är reptilmatta/terrariematta ex från ZooMed eller Zilla? 

Tacksam för alla svar 

1159
626
Temla:
Exo-Terra är gjort med nättak och hål på framsidan för att luften ska kunna cirkulera. Att stapla dem är ingen bra ide då det endast blir ett mycket mycket smalt mellanrum mellan terrarierna och cirkulationen blir mycket hämmad. Jag vet att någon eller några gör det men jag tycker inte alls det är bra då djuren inte får tillräckligt med luft. Tänk dej själv att sitta i en burk där luften knappt kan komma in - och så värme på det.

Eller hade du tänkt ha något emellan som höjer avståndet mellan det övre och det undre? Isåfall går det ju bra, om du får plats med belysningen. :)

2966
1648
Hoggaforfan:
De är gjorda för att kunna staplas och det är ganska bra avstånd mellan dem, de har luftspalter i botten för luften samt är upphöjda så luften är inga problem. 
Henriette kör med några några LED-plattor från Ikea, tror det är dessa:
www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40116541/
Annars LED-lister från Terrajova.eu

Tänk på att övre terrariumet får värme från den undre värmemattan samt lampan (även LED ger lite värme) så inte säkert du behöver ha någon värme till det övre.

Vilken Watt det ska vara på mattorna är svårt att säga. Hur varmt vill du ha det i terrariumen? 

2052
780
psyjoh:
Som hogga säger så tänk på att burken ovanför kommer få en hel del värme underifrån. Det är ett måste att testköra dem en vecka eller nåt så du får rätt på värme och fukt när du staplar terrarie som är konstruerade som exoterra. 

32
1
Zmeika:
Det ska vara ca 33 på den varma sidan. Jag har aldrig testat med terrariematta innan så vet heller hur isolerande den är. 

Kommer förmodligen ha två st i stl 90 och en i 45 överst så det terrarier i mitten kan få en lamphållare/compact top på ena sidan, tänkte jag. 

Det er understa tänkte jag ha kungspyton i och de två översta leopardgeckos. 

jag har fått lite tips om att köpa en liten ljusramp eller spotlight som kan fästas med ståltråd runt plasten i mitten av taket. Eller keramiksockel med hjälp av brickor. Så det finns sätt. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag vet tyvärr inte vad terrariematta är för något. Kan du länka eller förklara?

32
1
Zmeika:
Hoggaforfan skrev:
Jag vet tyvärr inte vad terrariematta är för något. Kan du länka eller förklara?

2966
1648
Hoggaforfan:
Aha en sån matta. Tror det är sån mina föräldrar har på sin altan.
Den isolerar en del men iom att du har den klistrad och värmer upp hela rutan så gör det kanske inte så mycket.

32
1
Zmeika:
Tänkte ha den klistrad plus termostat med sensor.

Tack snälla för hjälpen! 

2966
1648
Hoggaforfan:
Lugnt :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild