Nybörjartråd. Leopardgecko, en eller två?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Leoleopardgecko skrev:

Vissa finner trygghet i den andra. 
Inte sällan man ser dom ligga och trycka tillsammans.  

Vad grundar du det på? Bara nyfiken :)

Ofta när man har flera reptiler i ett terrarium ligger dom på samma ställen då dom söker samma temperatur eller det bästa gömstället, sätt 2 ödlor i ett enormt terrarium med mycket gömställen så är det inte troligt dom kommer söka sig till varandra.. Bara en tanke från min sida som jag tror spelar in..

1159
626
Temla:
Jag har fyra i ett stort terrarium med många grottor. De föredrar alltid att ligga i varsin grotta. När de bodde i det mindre terrariet som inte hade lika många grottor så låg de tillsammans för de hade inte lika många val som dom har nu. Med det säger jag inte att jag vet om de gillar att vara tillsammans eller ej, bara beskriver hur mina beter sig. 

7
1
Marenkh:
Jag har tre i ett terrarium och dom ligger som regel alltid i samma grotta, gärna över varandra, även om jag har flera grottor. Jag ser ofta att dom "hälsar" på varandra när dom stöter på en annan, vid at lukta på varandra. Jag vet inte, men jag trur dom tycker om att vara flera också :) 

166
54
Leoleopardgecko:
Jonas_ skrev:

Vad grundar du det på? Bara nyfiken :)

Ofta när man har flera reptiler i ett terrarium ligger dom på samma ställen då dom söker samma temperatur eller det bästa gömstället, sätt 2 ödlor i ett enormt terrarium med mycket gömställen så är det inte troligt dom kommer söka sig till varandra.. Bara en tanke från min sida som jag tror spelar in..

Jo jag har märkt att min ganska rädda ödla inte vill/vågar krypa upp på handen. Men när hennes sambo kryper upp på den så är hon inte sen på att följa med. 

Det där går i perioder hos mig. Men ja, jag har väl också tänkt tanken att det beror på värme.

166
54
Leoleopardgecko:
Jag tror förövrigt att vi ofta målar upp en bild i våra huvuden att en ödla är lyckligare med en till ödla. Att den behöver en kompis. Vilket inte stämmer. Dom klarar sig lika bra utan sällskap av en annan. 

544
425
Gibblo:

Jag tror många misstolkar reptilers signaler då en del ser reptiler som människor eller andra sociala varelser. Har hört en del jag diskuterat med som sagt "men min ödla han älskar när man klappar honom på huvudet, för han blundar och myser då".

Nej ödlan myser inte, den skyddar sina ögon.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Bra skrivet Gibblo!

Ja så är det, en ödla tror jag faktiskt är lyckligare utan sällskap, lika med ormar som jag är mer hemma på :) Sen blir det så otroligt mycket enklare att veta vilken individ som ätit just vad, ömsat osv... 

Men som sagt åsikterna är många & spretiga inom våran hobby :)

6
1
TinaE:
Samtidigt borde det ju vara mentalt stimulerande att vara 2 stycken. De ska signalera och hålla koll på varann osv.. Borde ju ge lite mer spänning i deras liv än bara studera syrsor, lr nått sånt :)

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

TinaE skrev:
Samtidigt borde det ju vara mentalt stimulerande att vara 2 stycken. De ska signalera och hålla koll på varann osv.. Borde ju ge lite mer spänning i deras liv än bara studera syrsor, lr nått sånt :)

Tyvärr är nog det ända den andra ödlan tillför stress :) Jag håller stenhårt i min åsikt angående att reptiler bör huseras ensamma i egna terrarium. Om man inte sysslar med avel givetvis :)

Andra får gärna ha andra åsikter & synpunkter på den frågan, men går inte att komma ifrån att majoriteten av alla reptiler är solitära (alltså ensamlevande) djur som naturligtvis trivs bäst så :) 

Medlem i SHF
277
350
Jubari:
Flikar in ett litet inlägg här, har inte riktigt läst igenom alla svar utan mest skummat igenom tråden då jag är trött och nyss hemkommen från jobb.

Leosar och reptiler har inget behov överhuvudtaget av "kompisar" då de flesta är solitära som nämns ovan. De har heller inget behov av närkontakt av människor, behovet finns helt enkelt inte hur mycket man en vill tro det. Detta betyder inte att du ska låta den vara för att ödlan mår bäst utav att vara ifred. Klart du kan hantera djuret, men bör inte göras för ofta givetvis och när du väl gör det inte göra det under längre stunder då det kan orsaka stress, sen måste man alltid vara uppmärksam på hur djuret hanterar situationen. Givetvis.

Temla, jag har också läst att leosar förekommer i grupper i det vilda. Läste de ur ett nummer av reptilia, de gjordes en fältstudie i Pakistanområdena om jag minns rätt? Där de såg att en del leoparder levde i grupp.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild