Ödla uppskattar ny pryl?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

223
6
Susanne:

Det sägs ju att reptiler inte har hjärna nog att "uppskatta" saker eller kan "känna" som vanliga djur och att man inte ska förändra saker i deras tillvaro för de blir stressade av det, men ibland undrar jag.

Fick en jättefin stor rot som jag ställde in till min R.Chahoua och nog tycker jag att han reagerade som om han uppskattade den. När han vaknade satt han först ett tag och stirrade på den, sedan blev det full fart. Upp på roten, slickade på den överallt (luktade), sedan provade han olika ställen att sitta, hänga upprätt, hänga uppochned, klättra, krypa under... hela kvällen. Samma sak upprepade sig igårkväll. Det första han gjorde när han vaknade var att gå till roten, och där satt han på olika vis hela kvällen igen.. satt där fortfarande när jag gick och lade mej. Har varit superkul att observera hans reaktion. Jag tror inte han skulle ha uppskattat om jag ändrat om i hela terrariet, men en ny grej att undersöka då och då tror jag - efter det som hände - gör livet lite mer spännande för dem. 

Kommentarer? Förklaringar? Åsikter?

234
50
costanza:

Tror absolut de kan uppskatta nya saker, typ som de kan klättra på osv. När jag storstädade och möblerade om till min skäggagam i sommras så var han väldigt orolig samma dag för att sedan lugna ner sig. Men när jag satte in en större rot utan att möblera om så blev han väldigt intresserad, svansen stod upp o han gick och utforskade den nästan direkt. Så visst finns det nån slags nyfikenshetsådra och jag tror de uppskattar nya inslag i miljön då och då, och det är ju bara positivt om de rör på sig mer pga det.

366
157
Linus:

Svår fråga att svara på. Dock så är jag själv av övertygelsen att reptilers hjärna är inställd på att uppfylla basala behov. Jag tror inte att reptiler har förmåga att uppfatta saker som roliga eller intressanta, utan att de helt enkelt när de exempelvis får ny inredning i sitt terrarium undersöker det nya föremålet ordentligt för att hitta bra platser att spendera sin tid på. 

Det är otroligt lätt (faktiskt svårt att undvika) att projicera sina egna tankar och beteenden på reptilerna. När din gecko traskar runt på roten så ser jag det som att den helt enkelt undrar vad det är för något, och undersöker om det finns gömställen/varmare delar/dricksvatten eller liknande att få tillgång till där. Att den skulle tycka att utforskandet är roligt eller givande tror jag däremot är att tro för mycket om reptilers upplevelser av omgivningen.

234
50
costanza:

linkmeister: Så kan det säkert vara, men min skäggis blir mer aktiv när han får en ny sten eller pinne så jag ser det endast som positivt, även om ödlan inte bryr sig nämnvärt, sedan blir ju terrariet snyggare med mycket inredning så antar att man stoppar in nya grejer av egoistiska skäl också;)

223
6
Susanne:

linkmeister Ja, kan mycket väl vara så. :) Det är det mest troliga.  Kul att se var det ändå.. och LITE kul är det iallafall att LÅTSAS att han hade "kul" skratt Precis lika fånigt som att jag pratar med mina ödlor varje dag. haha Men folk snackar ju med sina blommor ibland också, har jag hört......

72
0
Kemter:

Jag håller med alla tre av er.

Jag tror inte de uppskattar så som "andra djur" kanske, men en basal grej i deras hjärna talar om att "Detta är intressant!"

Instinkt blir då ett intresse, så jag tror man kan kalla det för båda. Sen kan jag nog hålla med om att den del projicerar sina känslor på djuret, men sett rent objektivt, tror jag som sagt att en instinkt blir ett "intresse", för att djuret har instinkten att "kolla och lära" av nya saker, om det inte blir för mycket på en gång. Detta är bara en teori, kanske helt fel...

En sak är iaf säker, det är bra för dom! Och så länge det är bra, ska man njuta av det, he he.

223
6
Susanne:

Jag håller med du, Kemler!

72
0
Kemter:

Så bra ;) Ibland träffar en del blixtar rätt ;)

223
6
Susanne:

Ville bara följa upp den här tråden med ett färskt foto på min lilla Sune när han sitter och "kramar" sin älskade rot. skratt

72
0
Kemter:

Härligt! =D

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild