Blir dysorna igenkalkade eller blir det stopp av smuts i vattnet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

125
183
Redfoottortoise:
Jag har ett par större regnsystem till mina Rödfotade, som triggas automatiskt för att hålla en RH på mellan 70-80 %. Dock så blir dysorna igensatta ganska snabbt trots att jag har filter innan pumpen.

Man får plocka isär dysorna och lägga dessa i blöt med rengöringsmedel/avkalkningsmedel konstant för att hålla dem rena, vilket börjar bli ganska enerverande... Jag har köpt på mig en hel hög med extra dysor för att kunna byta medan de andra rengörs.

Jag har därför nyligen startat ett litet "experiment"; i det ena regnsystemet så använder jag endast vatten som blir kvar från kondenstumlaren och avfuktaren och hör och häpna, dysorna till detta har inte blivit igensatta på mer än en vecka ! De andra däremot blir fortsatt ständigt igensatta.

Min slutsats av detta är att dysorna troligtvis blir igenkalkade och inte igensatta av smuts ?  (Kanske?)

Eller är det mina dysor som är av dålig kvalitet ? Dessa är helt i plast, men jag har sett att det även finns dysor med metall-munstycke, är dessa bättre kanske ?

Vad är era erfarenheter från detta ?

129
114
kekke:

Det är kalet som gör att de täpps till.
I områden tex Skåne som har ett hårtvatten (ej malmö/lund/helsingborg)  blir detta framföallt problem. Lösningar är att ta regnvatten eller köpa ett osmosssytem ( www.pwss.se/home.php?cat=36 ) I lite större akvariebutiker brukar det också gå bra att köpa avkalkat (mjuktvatten) om man tar med dunkar.

544
425
Gibblo:
Yes, det är regnvatten eller osmoserat vatten utan mineraler som gäller för att slippa kalkproblem. Man kan även köpa någon pryl som osmoserar vatten.

125
183
Redfoottortoise:
kekke skrev:

Det är kalet som gör att de täpps till.
I områden tex Skåne som har ett hårtvatten (ej malmö/lund/helsingborg)  blir detta framföallt problem. Lösningar är att ta regnvatten eller köpa ett osmosssytem ( www.pwss.se/home.php?cat=36 ) I lite större akvariebutiker brukar det också gå bra att köpa avkalkat (mjuktvatten) om man tar med dunkar.

Stort tack för infon !

Det märkliga är ju att jag kört mina regnsystem i flera år nu, men problemen har eskalerat detta året...

Jag ska nu påbörja produktion av avkalkat vatten i stor skala :-)

125
183
Redfoottortoise:
Gibblo skrev:
Yes, det är regnvatten eller osmoserat vatten utan mineraler som gäller för att slippa kalkproblem. Man kan även köpa någon pryl som osmoserar vatten.

Vi har två stora "prylar" som producerar osmoserat vatten redan; en kondenstumlare och en avfuktare i tvättstugan ;-)

444
153
jpson67:
Hur gör man vattnet kalkfritt på enklaste sättet då, osmosfilter vid kranen eller vad?

242
30
Blues:

Jag använder osmosfilter som jag kopplar till duschslangen o fyller en dunke efter behov.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild