Hybrider

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

9
0
highvoltag3:
Satt och klura lite när jag läst lite om morpher , någon som vet vad som skulle hända om t.ex en mjölksnok skulle para sig med en majssnok eller liknande ? Inte för jag hade tänkt göra något sådant men blev fundersam om det ens skulle vara möjligt ?

953
1840
peter54:
Det är möjligt att korsa i stort sett samtliga amerikanska snokarter med varandra så länge storleken överensstämmer hyfsat väl. Det exempel du nämnt är ett faktum och en av dessa hybrider kallas "sinacorn", en annan, mellan kalifornisk kungssnok och majsorm kallas "calicorn". Tyvärr, skulle jag vilja säga, är denna verksamhet inte alls ovanlig.

593
551
Redfoot:
Bra formulerat Peter.
/R

1685
794
fluffis:
Det finns väl någon som heter clowking också?

Hos t.ex. majsormar undrar man ju ibland var alla dessa färgvarianter kommer från. Det är nästan omöjligt att veta sanningen till 100 %. Det finns några majsormsfärger som är hybrider. En av dessa blev erkänd som riktiga majsormar från början. Sen framkom sanningen ett gäng år senare att det var från en korsning med grå råttsnok. Vid detta laget var färgvarianten redan utbredd och integrerad i majsormsaveln. Därför gäller det att informera ordentligt och skriva rätt information på uppfödarintyg etc. Rätt ska vara rätt och rena majsormar kommer de aldrig att bli. Nu är majsorm och grå råttsnok närmare besläktade än mjölksnoken som du nämde men min åsikt är ändå samma.

Det är synd att göra på det viset när det redan finns så många snygga färger och teckningar att välja på bland ormar. Och när det korsas hit och dit så vet till slut ingen vad det är. Jag måste citera peter54 från en äldre tråd för jag tyckte han sa det så bra :) 
"Man undanröjer årmiljoner av evolution i ett enda slag".

9
0
highvoltag3:
Jo majsormar går ju under råttsnokar så något har ju korsats ,kungspyton hörde jag att den var en hybrid från första början , men ett exempel då att om en strumpebandssnok skulle ta sig ut i det fria i Sverige och hitta en n.natrix så låter det ju nästan troligt att en ny art kunnat födas fram med tanke på alla nästan identiska levnadssätt ?

181
110
Stina:
För att inte tala om korsning Gargoyle o Crested :-/ Som ovan talare Peter54, inte alls ovanligt.

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

highvoltag3 skrev:
Jo majsormar går ju under råttsnokar så något har ju korsats ,kungspyton hörde jag att den var en hybrid från första början , men ett exempel då att om en strumpebandssnok skulle ta sig ut i det fria i Sverige och hitta en n.natrix så låter det ju nästan troligt att en ny art kunnat födas fram med tanke på alla nästan identiska levnadssätt ?

Var har du hört att kungspyton är en hybrid?

Skulle N. natrix och en förrymd strumpebandssonk lyckas få ungar blir det inte en ny art.

9
0
highvoltag3:
Westman skrev:

Vart har du hart att Kungspyton är en hybrid?

Skulle N. natrix och en förrymd strumpebandssonk lyckas få ungar blir det inte en ny art.

Jag läste det någonstans när jag googlade men låter underligt enligt mig är ej så insatt heller men tror knappt på det . Inte ?? Men ras då ? Vad skulle det bli ?

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

highvoltag3 skrev:

Jag läste det någonstans när jag googlade men låter underligt enligt mig är ej så insatt heller men tror knappt på det . Inte ?? Men ras då ? Vad skulle det bli ?

Aha

Ja det blir väl hybrid

34
29
Olmen:
Om arternas uppkomst av Charles Darwin är ingen dum bok.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild