Var köpa billig sand till skäggagamer?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2052
780
psyjoh:
Hoggaforfan skrev:

Varför då? Finns inget i vår natur som kan skada dina djur

Avgaser från grustaget? !

2966
1648
Hoggaforfan:
Är väl lika mycket även om sanden är förpackad? Räcker med att skölja av den om man är orolig för det.

1686
795
fluffis:
Rille2005 skrev:

det verkar lovande :-) Den ska jag nog prova :-)
Men är den helt ren o utan kemikalier?

Tja... Det står "ren naturprodukt" och det räcker för mig och mina gerbiler :)

159
55
Rille2005:
Hoggaforfan skrev:

Varför då? Finns inget i vår natur som kan skada dina djur

okej.... bakterier, sjukdomar mm då? Kan ju vara andra sjuka djur som lagt tex avföring eller urin i denna sandlådesand eller fåglar som bajsat i den o sedan har regnet blandat ut allt ordentligt så det inte syns.....
Det kan väl inte vara hälsosamt för ödlorna?

2966
1648
Hoggaforfan:

Inte hälsosamt men inte hälsofarligt heller. De flesta terrariedjur kommer från varmare trakter med aggressivare bakterier så derans immunsysten kan hantera det.
Troligtvis är du själv och din bakterieflora bland det farligaste som ditt djur kommer att träffa på :-)
Det är bajs överallt i naturen och det blir först farligt då det samlas i större mängder. Många bakterier och smådjur du kan få med dig in är till och med nyttiga.

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Jag skriver från mobilen nu så jag är aningen "handikappad" men om du söker på "Råda sand" här så har jag skrivet lite om sand i den tråden som jag tror du har nytta av att läsa...

Men - du får tips om blästersand och annan sand i säckar och frågor baciller o basilusker och avgaser o annat jox - sand man köper innehåller precis lika mycket skit som all sand du rimligtvis kan komma på - om vi snackar sand från naturen som inte tas i omedelbar närhet där vi människor vanligtvis uppehåller oss och förorenar på ett eller annat sätt..

Metall från blästersand... Ja, det lär du få, men inte mer metall än från vilken annan sand som helst... Om du nu inte köper begagnad sand som någon har använt när hen har blästrat... Det förekommer metallpartiklar naturligt i all sand och inget som du behöver tänka på - prova med en magnet i sandlådan eller på badstranden eller vart du kan komma på där det finns sand...

Hur som helst - leta reda på mitt andra svar om sand - där finns nog allt du behöver veta om sand - och lite till...

Henke :)

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Fluffis: Det där du skrev om "ren naturprodukt" tycker jag är ganska intressant... Ofta kan man ju även läsa på matförpackningar att det endast är naturliga ämnen i maten... Jag är väl lite sjuk i hjärnan men när jag läser just sådana saker så brukar jag småle lite och tänka: Ja, kvicksilver och uran är också rena naturprodukter men inget som jag vill stoppa i mig...
Kunde inte låta bli - sorry :)

40
12
205:
ja tror du sanden är renare för att den e förpackad då är du ute å cycklar

295
270
barkskog:
Rille2005 skrev:

sådan sand har jag köpt flera ggr innan men inte till ödlorna utan till sandlådan. Men den sanden ligger utomhus på grustaget o där med är den inte ren... Då får man ju koka den först....

Har använt "utomhussand" blandad med "utomhusjord" i 18 år. Sköldpaddorna är friska och får ungar varje år. Ungarna går också på samma underlg och får i sin tur ungar efter 8-10 år. 

1686
795
fluffis:
Hellemar skrev:
Tjabba...

Fluffis: Det där du skrev om "ren naturprodukt" tycker jag är ganska intressant... Ofta kan man ju även läsa på matförpackningar att det endast är naturliga ämnen i maten... Jag är väl lite sjuk i hjärnan men när jag läser just sådana saker så brukar jag småle lite och tänka: Ja, kvicksilver och uran är också rena naturprodukter men inget som jag vill stoppa i mig...
Kunde inte låta bli - sorry :)

Kvicksilver är gott, nom nom :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild