D-vitamin

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2052
780
psyjoh:
Många intressanta trådar igång nu tycker jag och skoj att höra vad alla tänker om saker och ting. 

Finns en sak som jag tänkt på och läst en del om och det är hur pass mkt D-vitamin man bör/kan ge. 
Många säger nån gång ibland och vissa säger att man kan ge det alltid, självklart beroende på art. 
Ser att många stora uppfödare för skäggagamer i usa tex. ger alltid sina d-vitamin vid varje matning. Här i sverige hör man att de blir förgiftade om man gör det..?
Ändå har de uppfödarna stora fina skäggisar som är friska. 

Hur mkt ska man egentligen ge?

2966
1648
Hoggaforfan:
Lagom ;-)

1159
626
Temla:
skratt Därom tvistar de lärde. Verkar omöjligt att få ett definitivt svar så "lagom" var nog rätt svar i det här läget. :)

295
270
barkskog:
Har man bra UVB-lampor behöver man inte ge det alls.
Om man ger ett universaltillskott som innehåller vit D3 är det i det närmaste omöjligt att överdosera.
Mer koncentrerade preparat som Solar Drops eller liknande bör man nog undvika.

Så här har en välutbildad herpetolog skrivit:
"Tillförsel av vitamin-D3 tror jag bara är nödvändigt om man har djur som vistas ute i ljuset väldigt lite, är nattaktiva eller om man inte erbjuder UV-ljus till sina djur. Har man någon typ av UV-ljus i terrariet så är i alla fall jag övertygad om att D3-vitaminbehovet är tillgodosett. För vissa dagaktiva djur som i naturen lever i väldigt solexponerade miljöer verkar det som att de har en dålig förmåga att ta upp vitamin-D3 ur maten. Troligen har det aldrig funnits ett behov hos dessa arter att ha den förmågan eftersom UV-strålningen i deras miljö har sett till att halten av vitamin-D3 alltid har varit tillräcklig."

2052
780
psyjoh:
Såg att han skrev att nattaktiva behöver d3. Den tanken har jag själv haft men blev då avfärdad med att de har blivit utvecklade tack vare att de är nattaktiva så de behöver ingen d-vitamin. 

903
510
Evanjeline:
Jag tror inte på att de inte behöver sol alls. Vissa arter kanske. Men leopardgecko tillexempel är jag ganska säker har nytta av låg uv. har läst att de alltid har sina hålor så att solen lyser där i solnedgången och ligger och solar sig precis innan de börjar bli aktiva för natten. Men ja, vem vet.

295
270
barkskog:
Arter som äter animaliskt kan få D3 genom bytesdjuren.

2052
780
psyjoh:
Till min leo kör jag med en 2.0 men till lugubrisarna har jag ingen uv-lampa. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild