Crested gecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
7
PetOutlet:
Jag menar att man sparar alla ägg som djuren lägger.
Man kläcker fram så mkt det bara går.
Jag grundaar det på att man ser alla dessa annonser som läggs ut gång på gång.
Alltså blir dom inte sålda.
Jag hörde att på stockholms mässan  kunde man få en Crested för 150:- ( var inte där själv)
Jag har att gäng Crested men jag tar inga ägg eftersom jag ser vad som händer på marknaden.
Nu är dom bara till sällskap inget annat.
Dom 2 ungdjur jag har får gå kvar.
Tar med dom på mässan . har mitt pris säljes dom inte så får dom följa med hem igen.

81
113
Henriette:
Visst är det så. Men tror folk inser också att det är olika "kvaliteter" på djur som kostar 150:- och dom som kommer från riktiga uppfödare tex. Jag sålde i princip alla mina ungar jag hade kvar på expo sthlm, förutom en. Och väldigt många subadulta/adulta. Allt från 500-1700 kr styck. (Ja jag som tydligen är "jättegrinig över att jag inte säljer nåt".. ). Så jag tror att det helt enkelt beror lite på, sen finns det väl alltid dom som alltid köper det som är billigast och struntar i uppväxt och ursprung såklart. 

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Bara för att ett djur säljs billigt, så behöver det per automatik inte betyda att de är av "sämre" kvaltitet än andra, dyrare geckos.

Det finns många orsaker som gör att folk ibland säljer iväg sina djur alldeles för billigt, dessutom så tror jag att 150 kr var inköpspris för grossist och inte direkt till kund. 

Men det är tråkigt med alldeles för låga priser, det gynnar inte många och risken är stor att en art blir en "slit-och slängart".

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Sen vet jag inte riktigt vad du menar, Henriette, med "riktiga uppfödare". Att man föder upp massvis med geckos och tar bra betalt för dem betyder ju inte att deras geckos är friskare än andras, eller att de är mycket bättre än andra.

Att just crested geckos är så "enkla" att föda upp gör ju inte saken bättre, du kan vara helt novis och ändå lyckas.
Så vem skall bestämma vem som är en "riktig uppfödare" eller inte? Den som säljer finast djur, friskast djur, längst erfarenhet m.m.? 

Jag tror inte att man kan förenkla det så mycket, vill du ha ett bra och friskt djur så spelar inte ryktet störst roll, utan hur individen har dragit upp sina djur och ibland kan småskalighet vara något bra.

Puss och kram på er och trevlig helg! :)

81
113
Henriette:
Menar mer de utländska säljarna som kommer och säljer djur som man knappt vet om det är WC eller inte :) Har ju funnits lådor på mässor som är märkta med WC på vissa djur. Nu är väl det inte aktuellt på just ciliatusar kanske, och en helt annan diskussion. Och jag syftar inte på alla utländska heller, vill inte dra alla över en kam. Inte heller utse vem som är "riktig uppfödare" eller inte. Men man ska väl iallafall kanske ha ett genuint intresse av det man avlar fram, och gärna ha koll på att man avlar på friska individer. Annars blir det ju plötsligt handel av en annan form.

Medlem i DHF
263
355
McPede:

De säljer INTE viltfångade crested geckos, men visst säljs det en hel del arter som helt klart är wc, men det gäller inte bara de utländska säljarna. Däremot har de en helt annan prisbild på sina djur än vad vi har och det är ju både bra och dåligt. Avlar man på icke friska individer är man helt ute och jag tror att de "uppfödarna" försvinner väldigt fort.

81
113
Henriette:
Håller med till fullo :)

10
7
PetOutlet:

när jag skaffade Crested första gågnen var det inte många som hade dom.
Jag la av i ca 1,5 år.
Nu har alla o alla avlar fram alla ägg dom bara kan.
O sen undrar dom vad som händer.
Sen kommer dom säkert gå vidare o göra samma sak med nästa art.

Kläck inte fram alla ägg är ni snälla

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild